• Alle forstår, men ingen tar ansvar, sukker Jan Tennfjord. Norgestaxi Bergen AS kjøpte Narvesenkiosken på Engen i 1999 for å lage oppholdsrom til sjåførene. Siden har søknaden seget rundt i systemet.

I 1999 etablerte Norgestaxi seg i Bergen. Entusiastiske som de var, kjøpte de den nedlagte Narvesenkiosken bak Teateret med tanke på å benytte lokalene til oppholdsrom for sjåførene.

Så enkelt var det ikke. Lokalene ligger der klar til bruk med toalett, vann, kaffetrakter og spisebord. Problemet ligger i parkeringsplassene ved siden av kiosken.

— Vi trenger tre-fire av parkeringsplassene, men det er ikke lett, sier daglig leder hos Norgestaxi Bergen AS, Jan Tennfjord.

Etter å ha blitt sendt fra parkeringsselskap til politi og diverse, endte søknaden hos kommunens planavdeling. Eller det vil si søknadene. En i 1999 og en i 2002.

Toalett, for eksempel

Null oppholdsrom byr på diverse problemer.

— Hvor går dere på do, for eksempel?

— Det blir stort sett på bensinstasjoner, forteller Tennfjord.

— Hvor spiser dere, da?

— Sjåførene har noen stamkaféer. Ellers blir det mye bensinstasjonmat, innrømmer Tennfjord. Å spise matpakke i bilen er ikke særlig fristende.

— Synd, for vi fokuserer mye på sunt kosthold for tiden, forteller han.

Flere og flere drosjeholdeplasser blir lagt ned i Bergen sentrum.

— På Bryggen kan det bare stå noen få taxier nå, og foran Posten skal det bli busstopp igjen til sommeren, sier Tennfjord.

Dette fører til at byens 565 drosjer (125 av dem tilhørende Norgestaxi) kjører mer rundt mens de venter på passasjerer.

— Dette er ikke hensiktsmessig verken for passasjerer, sjåfører eller miljøet, påpeker han.

Deler ikke med Bergen Taxi

Norgestaxi har rett nok to oppholdsrom, men de ligger utenfor Bergen kommune. Ett på Straume og ett på Kleppestø. Bergen Taxi har seks oppholdsrom for sine sjåfører.

— Hva med oppholdsrommene til Bergen Taxi, får dere ikke komme inn der?

— Vi deler på parkeringsplassene foran buene. Men skal jeg være ærlig, har vi ikke spurt om vi kan bruke deres oppholdsrom. Der er det Bergen Taxi som betaler driftsutgiftene, og skal vi bruke deres bygg, har vi lyst til å kunne tilby en ytelse igjen, sier Tennfjord.

Markedssjef i Bergen Taxi, Dag Birkrem, bekrefter dette.

— Det er ikke naturlig å dele oppholdsrom med Norgestaxi, vi er jo konkurrenter. Vi har for eksempel telefon i vakthyttene våre, og der får vi bestilling av turer, sier Birkrem.

Treghetsforklaringen

Seksjonsleder ved Kommunens planavdeling, Bente Florelius, forklarer tregheten i saksbehandlingen med at området inngår som en del av Bergensprogrammet.

— Vi sitter midt i diskusjonen om planleggingen av området, derfor har søknaden måttet vente, sier seksjonslederen.

Etter et hastemøte i går ettermiddag avgjorde planavdelingen at de ikke vil gå inn for å si ja til søknaden.

— Slik vi ser det, er det ikke ønskelig å ha taxiholdeplass på det angitte området. Vi sender svaret til Norgestaxi så snart som mulig, sier Florelius.

— Hva skjer med kiosken nå, da?

— Det vet jeg faktisk ikke. Det er muligens en sak for byggesaksavdelingen.

FRUSTRERT: - Vi blir ikke tatt på alvor. Daglig leder i Norgestaxi Bergen AS, Jan Tennfjord, er oppgitt over at sjåførene ikke har noe oppholdsrom i byen. De sendte en søknad i 1999 om å få bruke den nedlagte kiosken på Engen, og en ny søknad høsten 2002. Svaret har latt vente på seg.<br/>Foto: BJØRN ERIK LARSEN