Flaggstaten Antigua og Barbuda mener Norges holdning er årsaken til at rapporten er blitt forsinket.

Ulykkesrapporten fra Antigua og Barbuda lister opp en rekke menneskelige feil som samlet bidro til at «Rocknes» grunnstøtte og forliste.

Assisterende sjøfartsdirektør Sigurd Gude har ikke endret syn på de grunnleggende årsakene til ulykken, og peker på at «direktoratet er kjent med at båten har gjennomgått omfattende reparasjoner og ombygginger. Det omfatter også de forholdene vi pekte på i vår rapport om ulykken».

Upassende å medvirke

I Antigua og Barbudas ulykkesrapport, som er laget sammen med den tyske havarikommisjonen, refereres et brev fra Fiskeri— og kystdepartementet. Her står det:

«På grunn av at det er innledet en rettslig prosess mot den norske regjeringen ved vårt departement etter ulykken med MV «Rocknes», finner Fiskeri- og kystdepartementet det ikke passende å kommentere rapporten».

Antigua og Barbuda sendte i november i fjor kopier av en foreløpig rapport til ulike norske myndigheter som ble invitert til å kommentere den.

Sjøfartsdirektoratet henviste i sitt svar til at rapporten berørte sider ved ulykken de «med hensikt ikke hadde undersøkt», og at de derfor ikke ville kommentere den.

— Vi så ingen grunn til at Sjøfartsdirektoratet skulle begi seg ut på synsing om en rapport som i hovedsak berørte forhold utenfor vårt forvaltningsområde, sier assisterende sjøfartsdirektør Sigurd Gude til Bergens Tidende.

Norge forsinket rapporten

— På et visst tidspunkt ble vår tilgang til dokumenter frosset, blant annet på grunn av norsk politietterforskning. Innledningsvis sa Norge ja til å være med på å utarbeide en fullstendig rapport, så snudde myndighetene og konsentrerte seg i stedet om tekniske aspekter som stabiliteten, sier Siegfried Ottinger, Antigua og Barbudas ansvarlige sjøfartsinspektør, til Bergens Tidende.

— Jeg vet ikke om rapporten ville blitt bedre om Norge hadde bidratt, men det ville ikke tatt så lang tid å gjøre den ferdig. På denne bakgrunn beklager jeg at norske myndigheter ikke har bidratt til rapporten, på annen måte enn ved egne, tekniske rapporter, sier Ottinger.

I Antigua og Barbudas rapport kommer det ikke frem nye opplysninger av betydning, men hovedårsakene til ulykken som krevde 18 menneskeliv beskrives som menneskelige feil.

Lister opp alle årsakene

n Ombyggingen av skipet førte til sterkt redusert sikt fra broen. De ansvarlig på broen måtte bevege seg frem og tilbake for å kunne manøvrere skipet visuelt, for eksempel med å sikte seg inn på punkter for å holde rett og riktig kurs.

  • Det var viktige mangler ved prosedyrene ved lastingen i Eikefet. Det var eksempelvis uklart hvor mye pukk som faktisk var lastet. Lasten ble heller ikke justert og jevnet ut.
  • På ballastsiden ble det ikke justert for bunkring av drivstoff.
  • Los, kaptein og ansvarlige offiserer foretok ingen detaljert reiseplanlegging som forutsatt. Ruten ble ikke plottet inn på elektroniske kart med varsling for kursavvik.
  • Rederiet forsynte ikke skipet med en detaljert reiseplan.
  • Sjøkartene var ikke oppdaterte og losen ikke informert om grunnen der Rocknes havarerte.

De menneskelige feilene

I rapporten konkluderes det med at ulykken ble forårsaket av:

  • Individuelle feil fra mannskapet
  • Individuelle feil fra losen
  • Feilaktig lasting
  • Ufullstendige kart og nautiske publikasjoner
  • Feilaktig operasjon av maskiner og utstyr
  • Feilaktig vurdering av situasjonen
  • Ufullstendige prosedyrer og instruksjoner for operasjon av utstyr.

Kystverket sin granskningsrapport fra 2004 frikjente losen, og mente han ikke kunne klandres for ulykken. I fjor henla også statsadvokaten saken mot losen etter bevisets stilling.

— I de fleste ulykker vi etterforsker, enten det er kollisjoner eller grunnstøtinger, er menneskelige feil ofte utslagsgivende. Så også i «Rocknes»-ulykken, sier Siegfried Ottinger. Han understreker at rapporten ikke er et dokument som er utarbeidet i en påtalemessig sammenheng, og at hensikten ikke er å peke på mulige skyldige.

Informasjonssjef Ove Arvesen i Kystdirektoratet sier at de fortsatt ikke ønsker å kommentere rapporten, på grunn av de rettslige prosesser som fortsatt pågår i kjølvannet av ulykken.

EN REKKE FEIL: Ulykkesrapporten fra Antigua og Barbuda lister opp en rekke menneskelige feil som samlet bidro til at «Rocknes» grunnstøtte og forliste. ARKIVFOTO: EIRIK BREKKE
EIRIK BREKKE