Det 58 år gamle skipet ble umiddelbart fredet av Riksantikvaren da Hurtigruten solgte MS «Nordstjernen» for halvannet år siden. På vårparten i fjor gjennomgikk skipet en omfattende rehabilitering i Gdansk i Polen.

Nå er det pensjonerte hurtigruteskipet klar for cruisesesongen.

— Tanken er å seile «Nordstjernen» på ulike cruise og seilaser langs hele norskekysten, sommer som vinter, sier Hilde Wiik iVestland Classic til VG.

- Et nasjonalt kulturminne

De begynner med dagsturer fra Bergen til Austevoll og Bekkjarvik i juni, før Hardangerfjorden og Sognefjorden står for tur. «Nordstjernen» skal også delta i grunnlovskonvoien fra Bergen til Oslo i juli.

n3.jpg
VESTLAND CLASSIC
n4.jpg
VESTLAND CLASSIC

24. februar 2006 feiret «Nordstjernen» 50-årsjubileum som hurtigruteskip. Da hadde skipet gått en distanse som tilsvarer omtrent 150 ganger rundt ekvator.MS «Nordstjernen» var det eldste skipet i ordinær hurtigrutetrafikk frem til siste anløp i Bergen 22. mars 2012. — Skipet er fredet og et nasjonalt kulturminne. Besøksstedene vi legger opp til på våre rundturer skal reflekteres i skipets historiske og kulturelle forankring. Målgruppen vi retter oss mot er natur- og kulturinteresserte nordmenn og utlendinger, sier Wiik til VG.

Grunnstøtte i fjor

«Nordstjernen» er bygget ved det legendariske verftet Blohm & Voss i Hamburg, og ble overlevert Det Bergenske Dampskibsselskab i 1956. BDS var med i hurtigrutesamarbeidet fra 1894 til 1979. Det 2194 bruttotonn store fartøyet hadde plass til 450 passasjerer, og gikk i fast rotasjon i Hurtigruten fra 1. mars 1956. Skipet ble tatt ut av ordinær hurtigrutetrafikk i 2002, men gikk som erstatningsskip i vinterhalvåret fra 2005-2006. I sommerhalvåret gikk skipet i cruisetrafikk ved Svalbard.

Hurtigruteskipet grunnstøtte utenfor Haugesund i fjor høst, på vei fra Gdansk til Bergen, og lå deretter ved Westcon-verftet i Vindafjord i over to måneder for reparasjon.