VM i Falun er i full gang, og til tross for tirsdagens smørebom, har medaljene kommet på rekke og rad for Norge.

Men det er ikke bare TV-sendingene som får nordmenns oppmerksomhet under mesterskapet. Også Norsk Tipping har opplevd en kraftig økning i omsetning så langt under arrangementet. Totalt har nordmenn til nå spilt for seks millioner kroner på VM i Falun.

— Vi opplever en netto tilstrømming av kunder. Sammenligner vi uke for uke, så merker vi en oppgang nå, sier produktsjef i Norsk Tipping, Per Emil Granmorken.

Overrasket over økningen

Også sammenlignet med OL i Sotsji opplever selskapet en kraftig økning i spill. Ser man forrige uke opp imot samme periode i fjor, da OL var inne i sluttfasen, er oppgangen på 15 prosent. Ifølge Granmorken var akkurat det uventet.

— Det var en overraskelse for oss. Samtidig ser vi at kundene som kom inn i forbindelse med OL i fjor, fremdeles er med oss, sier produktsjefen.Og selv om det kun gjenstår fem dager av mesterskapet, ser han lyst på siste del av VM.

— Fremdeles gjenstår de store øvelsene, med tremil, femmil og stafett, så da øker det nok på. Jeg tror vi dobler omsetningen totalt, forteller Granmorken.

Skiathlon på topp - hopp på bunn

Til nå er det skiathlon for kvinner som har toppet listen for populære spill under verdensmesterskapet, mens hopp for kvinner har vært minst populær.

Og selv om omsetningen har vært overraskende høy for Norsk Tipping, er den likevel lav sammenlignet med hva selskapet opplever i forbindelse med storkamper i fotball.

Ifølge selskapet ser man omkring dobbelt så høy innsats på disse som under kvinnenes skiathlon.

— Fremdeles er det storoppgjørene i Champions League og Premier League som er mest populære hos oss. Det skal noe til å konkurrere med disse, sier Granmorken.