Fortsatt er det uvisst om brannen skyldtes forhold ved skipets konstruksjon. Likevel vil ikke Sjøfartsdirektoratet beordre søsterskipene til kai.

— Vi vet ennå ikke hva som har forårsaket brannen og vanninntrengingen. Først når vi kjenner mer til årsakene, kan vi vurdere dette spørsmålet, sier fungerende sjøfartsdirektør Knut Kristiansen.

Tre av hurtigruteskipene er bygget ved samme verft i tyske Strahlsund og er helt identiske: MS «Nordlys», MS «Richard With» og MS «Kong Harald». De to sistnevnte ble levert i 1993, «Nordlys» året etter.

— Vi har ikke funnet noe i historikken til noen av disse skipene som gjør det påkrevd å forlange dem til kai, sier Knut Kristiansen.

Flere uhell

«Kong Harald» har vært innblandet i to uhell, en grunnberøring i april i år og en kollisjon med frakteskipet «Stein Fighter» i Raftsundet i Nordland for ti år siden. «Richard With» ble tatt av kastevinder på havnen i Trondheim og grunnstøtte etter å ha fått problemer med propellen.

Brannrammede MS «Nordlys» hadde motorsvikt i 2002 og kom i drift utenfor Sandnessjøen.

Motoren stanset, men mannskapet fikk den i gang igjen etter en stund og skipet til havn uten at situasjonen ble kritisk. Sjøfartsdirektoratet har ingen opplysninger som tyder på at det er en sammenheng med denne hendelsen og brannen som oppsto om bord torsdag.

Vil raskt om bord

— Hva gjør direktoratet videre med «Nordlys»?

— Foreløpig kan vi ikke gjøre annet enn å avvente situasjonen. Hvis skipet blir stabilisert, vil vi så raskt som mulig gå om bord sammen med Veritas og Havarikommisjonen for å lete etter årsakene til det som er skjedd, sier fungerende sjøfartsdirektør Knut Kristiansen.