Åshild Nordhaug og Frøydis Angelshaug uttalte til Bergens Tidende i går at de var forundret over at ingen svarte på nødnummeret 112, til tross for at de lot det ringe lenge flere ganger.

— Vi grep øyeblikkelig fatt i dette da vi leste det i avisen, sier informasjonsleder Trygve Hillestad i Hordaland politidistrikt til BT.

Det viste seg raskt at to av de fire linjene inn til 112 var ute av drift. Det vil si at det ringte, men ikke på operasjonssentralen.

— Jentene gjorde oss sånn sett klar over den feilen, og fredag ettermiddag fikk vi rettet den opp, sier Hillestad.

Han synes det er beklagelig at slike feil oppstår, men mener at det ikke var noen fare.

— Når større hendelser skjer, ringer mange inn. Sånn sett får politiet vite om det i tide. Skulle derimot noen oppleve at det tar lang tid, legg på og ring på nytt. Da vil man komme igjennom i løpet av kort tid, sier Hillestad.

Som BT har omtalt ved flere anledninger, er det et stort problem at publikum misbruker nødnummeret til alle mulige slags henvendelser. Politiet oppfordrer folk til å bruke det nye nummeret 02800, som skal bringe deg til nærmeste politienhet - uansett hvor du befinner deg.

— Men i dette tilfellet var det helt riktig av jentene å bruke nødnummeret. Her var det viktig å få politiet raskt ut for å pågripe tyven før han forsvant, sier Hillestad.