Hendelsen skjedde 24. januar 2008, da et Fokker-fly var på vei fra Kristiansund til Bergen. Nå er rapporten fra Havarikommisjonen klar.

Et kvarter etter avgang kom det varsel om brann i venstre motor. Besetningen gav beskjed om nødsituasjonen over radio, og fikk klarering til å lande på Ålesund lufthavn Vigra.

Feilmontert i Bergen

Det er uklart hvor mange passasjerer som var om bord. Ingen kom til skade.

Etter å ha fått motoren undersøkt, konkluderer Havarikommisjonen med at en ledningsbunt har ligget og gnisset mot et drivstoffrør. Feilmonteringen skal ha skjedd ved SAS-verkstedet i Bergen i 2007.

Resultatet ble at isolasjonen ble slitt av og det oppstod kortslutning i ledningen. Gnistene smeltet hull i drivstoffrøret, og har trolig antent drivstoffet som sprutet ut gjennom hullet.

— Riktig å nødlande

Kommisjonen mener at brannen «kunne ha utviklet seg videre og i verste fall blitt ukontrollerbar, dersom ikke flygebesetningen hadde grepet inn».

Det var trolig aktiveringen av motorens brannslukkingssystem som slukket brannen, i tillegg til at motoren ble stanset. Dermed avtok tilførselen av drivstoff, og gnistene forsvant.

Kommisjonen mener det var en riktig vurdering å avbryte flygingen og lande på Vigra.