— Jeg hørte et forferdelig smell. Plustelig fikk jeg sleng på hele høyresiden av bilen, sier Hogne Malum til bt.no kl 08.30. Han kjørte på Eidsvågveien på vei til jobb, og ante ingenting om krateret som ligger midt i veien.

— Det kan jo skje alvorlige ulykker her. Hullet er umulig å se når det er mørkt og fylt med vann, sier Malum.

Meldte fra

Rundt ti biler har stått med skader på bilen på siden av veien. Men bilister som ferdes i området har allerede meldt fra om asfaltsprekken.

— Jeg meldte fra om dette i september, og Vegvesenet skulle da loggføre hullet og sende noen for å se på det, sier taxisjåfør Roger Torgersen.

Han sier hullet bare har blitt større siden den gang – og konstaterer at ingenting er gjort. Veien har 50-sone, og er tungt trafikkert i morgentimene.

— Dette er livsfarlig. Jeg syns det er helt utrolig at Vegvesenet ikke har gjort noe med saken, sier han.

Problemområde

Også i januar var det flere som klaget på veien:

20. januar fikk Veitrafikksentralen melding om et farlige hull i veien, og at en sjåfør har fått ødelagt dekket. Mesta rykket ut og lappet hullet.

Også dagen etter kom det meldinger om hull i veien i det samme området.

24. januar kom det nok en gang meldinger om et stort trafikkfarlig hull i området, og at dekk er blitt ødelagt.

— Det er uklart om det er det samme hullet som er blitt revet opp, eller om det har oppstått nye hull, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Gunnar Kråkenes.

- Livsfarlig hull

Viking fikk en travel jobb i morgentimene i dag. Mange fortvilte bilister ble forsinket på vei til jobb.

— Vi regner med en 8-10 biler som har stått her i dag, vi har i allefall allerede hentet fire, sier Joakim Elisassen hos Viking. Han sier bilene har ødelagte dekk.

— Det er mulig at noen har ødelagte felger også, for det er god størrelse på hullet, sier Elisassen.

Kunne gått verre

Hans Christian Hansen var på vei til jobb da han hørte et skarpt smell.

— Hjulet var flerret opp, sier Hansen til bt.no. Han mener hullet er livsfarlig.

— Tenkt om det var en motorsyklist som traff hullet. Da kunne det gått mye, mye verre.

Flere bilister bt.no har snakket med, vurderer nå å søke erstatning.

— Jeg mener noen bør betale for dette. Vi betaler skatt til kommunen, og må kunne forventet at det ikke er store hull midt i hovedveien, sier Hansen.

- For dårlig veidekke

Mesta er klar over problemet, og har flere ganger rykket ut for å tette hull med oljegrus og asfalt. Men veidekket er i dårlig forfatning.

— Det som må til for at dette blir bra, er at denne veistrekningen reasfalteres. Dekket går rett og slett i oppløsning, sier Erik Riste, kommunikasjonssjef i Mesta.

Det er usikkert når dette eventuelt vil skje.

— Reasfaltering er egne kontrakter, og det er Statens Vegvesen som har ansvar som for drift og reasfaltering, sier Riste.

- Mestas ansvar

Gunnar Kråkenes i Statens vegvesen vil ikke ta ansvaret for den dårlige veien.

— Vi har en driftskontrakt med Mesta som skal holde dekke i stand. Hvis det ikke er nok å fylle igjen et hull må de lappe en hel flate.

Ifølge kontrakten skal det ikke gå mer enn en time fra det meldes om hull i veien, til entreprenøren er på plass.

— Mesta har ansvar for å ivareta sikkerheten på denne veien, og sperre den av hvis sikkerheten ikke kan ivaretas på andre måter, sier Kråkenes.

I tillegg til meldinger fra publikum skal veien også inspiseres hver 14 dag.

Erstatning

For alle skader som er forårsaket av vegens tilstand på fylkes- og riksveier kan man søke Statens vegvesen om erstatning.

— Vi vurderer da om vi har ansvar i saken. Dersom vi konkluderer med at vi er erstatningspliktige, utbetaler vi erstatning til skadelidende, opplyser jurist i Statens vegvesen, Martin Søfteland.

— Hvis vi kommer frem til at vi ikke har et erstatningsansvar i saken, blir saken oversendt den entreprenør som har kontrakt med oss om drift av den aktuelle veien. Entreprenøren vil gi sin konklusjon om erstatningsansvar direkte til de skadelidende.

Har du sett dette eller andre farlige hull i veien? Kommenter under!