Trafikken inn til sentrum av Bergen vil i år bli redusert med hele 8,7 prosent sammenlignet med i fjor. Det viser prognoser som Statens vegvesen har utarbeidet, basert på trafikktellingene til og med september i år.

4000 biler er borte

Vegvesenet har en rekke tellepunkter rundt om i Bergen, og har tall helt tilbake til 1990. Trafikken inn til sentrum har vært ganske stabil i alle disse årene, mens trafikken gjennom bomstasjonene har økt stort sett hvert eneste år siden 1990. I 2008 ligger det imidlertid an til en nedgang.

I år vil det passere 2000 færre biler pr. døgn gjennom bomstasjonene. På veiene som leder inn til sentrumskjernen, passerer det 4000 færre biler pr. døgn. Totalt blir det på årsbasis snaut halvannen million færre passeringer.

At trafikken ser ut til å være på vei nedover, bekreftes også av tallene fra parkeringshusene. I Bygarasjen er nedgangen på 8,8 prosent for vanlige billetter, og kortbruken har gått ned nesten like mye.

I september i år ble det løst 75.000 billetter i Bygarasjen. Det er 12.000 færre billetter enn året før, og faktisk det laveste antall biler siden 2002, viser tall fra Bergen Parkering. Bruken av Klostergarasjen øker fortsatt, men det er ikke nok til å forklare antallet biler som har forsvunnet fra Bygarasjen.

Les også: — Mange liker å sitte i kø

- Enhetstakst på buss

Den store vinneren i 2008 er Tide, som opplever en formidabel økning i passasjertallet. De ni første månedene i år har busselskapet vel fem prosent flere reisende enn i fjor.

— Det har vært en markant utvikling. Siden 2004 har veksten vært på 1-2 prosent årlig, men i fjor høst økte passasjertallet vesentlig. Det skyldes i hovedsak enhetstaksten som ble innført i fjor sommer. Forhåpentlig fortsetter utviklingen neste år, sier informasjonssjef Kaare Enæs i Tide.

Samferdselsdirektør i Bergen kommune, Ove Foldnes, er ikke overrasket over utviklingen.

— Selv om tallgrunnlaget er noe begrenset, viser det en nedgang i antall passeringer i høst sammenlignet med i fjor, sier Foldnes.

— Er det arbeidet med Bybanen som er hele forklaringen?

— Nei, det tror jeg blir altfor enkelt. Det er nok én grunn, men jeg tror at nedgangen kommer som følge av flere tiltak, sier samferdselsdirektøren.

Dyrere å parkere

Foldnes peker blant annet på at en har fjernet en rekke parkeringsplasser på gateplan i sentrum, og at økte priser på månedskort i parkeringshusene drar i riktig retning.

— At vi i tillegg har fått på plass innfartsparkering er også viktig. Og selv om vi ikke har tall, er tilbakemeldingene at det nå fylles opp på sykkelstiene, sier Foldnes.

Distriktsveisjef Olav Finne i Statens vegvesen mener at den viktigste årsaken til at en har klart å skåne sentrumskjernen, er at Fløyfjellstunnelen og Nygårdstunnelen leder gjennomgangstrafikken bort fra sentrum.

Hvordan er dine kjørevaner? Si din mening i kommentarfeltet!

LANG LANG REKKE: Bilene rant jevnt og trutt inn i Bygarasjen i går morges. På én time talte BT totalt 867 på vei inn i tre parkeringshus. Sjåføren var alene i 745 av dem.