Tiltaket går ut på at bankkunden selv kan gå inn i sin egen nettbank og sperre eller åpne kortene for ulike verdensdeler.

For eksempel kan du velge å sperre ett eller flere kort for alle verdensdeler utenfor Europa hvis du skal feriere i vår egen verdensdel. Eller du kan gå inn i nettbanken og åpne kortene for bruk i en annen verdensdel når du skal på ferie dit.

– Vi har stor tro på at sperretjenesten vil være et viktig virkemiddel i kampen for å få bort svindelen. Selv om den enkelte bankkunde ikke rammes økonomisk, skaper slik svindel ubehag og besvær for den enkelte kunde, sier informasjonssjef Asbjørn Hønsvall i EDBs Bank— og finansseksjon til Dagsavisen.

Han sier at den frivillige sperren også innebærer at kortene ikke kan brukes ved forsøk på å handle via nettet i de landene som du har valgt å sperre for.

Handelsbanken er den første banken i Norge som har satset på dette. Den startet med tilbudet 25. juni, og hittil har 35.000 av bankens kunder benyttet seg av muligheten.

– Senest tirsdag denne uken ble et misbruk fra Hongkong avvist, da kunden hadde sperret kortet for bruk i dette området. Ved at misbruket ble avvist sparte vi som bank 17.000 kroner, samtidig som kunden ble spart for en del bryderi som normalt ville fulgt med, sier kortansvarlig Sigbjørn Hoff i Handelsbanken.

Skandiabanken er blant flere andre banker som snuser på samme løsning.