Det var i 17.30-tiden Rørtveit passerte sterkt trafikkerte Danmarks plass på vei mot sentrum. Der veien går ned mot Nygårdsbroen, stoppet han et øyeblikk for å se på rivingsarbeidet som pågår på kaien, ved Solheimsgaten.

Prosjektil

— Plutselig kom et prosjektil flygende mot meg i voldsom fart og i høyde med hodet mitt. Det landet to-tre meter unna, men det kunne lett ha truffet noen. Det sto flere andre personer på fortauet, og det var tett trafikk på veien. En bil var bare et par sekunder unna å få prosjektilet gjennom vinduet, forteller Rørtveit.

Han ga beskjed om nestenulykken til folkene som sto for rivingen, men fikk liten reaksjon.

— Jeg synes det svært kritikkverdig at man ikke sikrer bedre når man river i et såpass trafikkert område. Alle trodde det var trygt å stå på fortauet, og hvis det ikke var det burde de stengt av både det og bilveien, sier Rørtveit.

Steinar Vee, som er driftsleder for i rivingsfirmaet Dokken a/s, sier til bt.no at han er ukjent med at steiner har havnet i Fjøsangerveien under dagens riving.

— Jeg har snakket med karene våre, og de nevnte ikke noe om dette. Generelt kan jeg forsikre at det ikke er farlig å gå forbi på fortauet. Det er stor høydeforskjell fra stedet der vi river og veien, så da må betongen ha sprettet unormalt høyt opp, sier han.

Bergen høyeste rivingsbygg

Det er ikke bare-bare å få has på det gamle industrianlegget, kan Vee fortelle.

– Nei, det var solide saker de bygget i gamle dager. Masse armert betong. Vi begynte med å rive kranene i stål, og nå holder vi på med de mindre byggene. I løpet av uken starter vi å rive sementsiloen. Med sine 29 meter blir det et av de høyeste byggene som er revet i Bergen, forteller Vee entusiastisk.

De som ser frem til smellet, blir imidlertid skuffet.

– Vi vurderte å skyte den ned, men det ble for komplisert i forhold til sikkerheten. Nå kommer vi til å bruke maskiner som langsomt klipper opp betongen og tygger den i småbiter, sier han.

Firmaet river en betongfabrikk og flere lager for koks og ved. Plassen skal være ferdig ryddet i februar, da Statens Vegvesen starter arbeidet med å lage ny trasé for Solheimsgaten.

SKAL FJERNES: Her på fortauet sto Skjalg Rørtveit da murbiten kom fykende. De gamle bygningene til betongfabrikken hakkes sakte til småbiter. FOTO: PAUL SIGVE AMUNDSEN
FARLIG RIVING: Denne murbiten, med armeringsjern, landet bare to-tre meter fra Skjalg Rørtveit. - Dette holder ikke. Det bør være trygt å gå forbi på fortauet, sier Rørtveit. MMS-FOTO: RUNE CHRISTOPHERSEN