Natt til 25. august i 2012 kolliderte en åpen RIB-båt i en fjellvegg ved Tarlevika i Sund.

En av passasjerene, Line Bruvik (44) fra Bergen, ble kastet ut av båten etter kollisjonen. Hun døde av skadene senere samme dag.

I fjor høst tok Statsadvokatene ut tiltale mot hennes ektemann (50), som førte båten. Snart to år etter ulykken møtte han i dag i Nordhordland tingrett, tiltalt for uaktsomt drap etter straffelovens paragraf 239.

— Nei, svarte tiltalte på dommerens spørsmål om straffskyld.

Båtføreren skal forklare seg mandag, i tillegg til flere av de seks andre som var om bord i båten.

«Full kontroll»

— Situasjonen er mektig tung, sa den tiltalte 50-åringen da han begynte sin forklaring i Nordhordland tingrett mandag.

Tidvis svært preget, fortalte tiltalte at han opplevde å ha full kontroll før det skjebnesvangre sammenstøtet. Han viste blant annet til at han hadde sett flere landemerker han kjente.

— Jeg var trygg på at jeg var langt utenfor land, og at jeg om en stund skulle svinge inn mot sundet vi skulle til. Jeg så ikke noe av fjellet før det smalt. I samme øyeblikk som vi gikk på, ble jeg for første gang oppmerksom på at noe var galt og trakk av gassen, sa tiltalte.

Med at «noe var galt», siktet han da til at han ikke så lysene fra en campingplass på land. Det var det neste landemerket han så etter.

— Jeg har vært i dette området tusenvis av ganger. Jeg følte meg trygg på at jeg kunne gå uten fare for kollisjon, og følte jeg hadde kontroll med landformasjonene. Lysene fra campingvognene er en stor lyskilde, og jeg så etter dem. Dessverre fortsatte jeg å kjøre 200 meter for langt, sa 50-åringen.

- Først og fremst tragisk ulykke

Statsadvokat Elisabeth Deinboll, aktor i saken, begynte sitt innledningsforedrag med å kalle saken «først og fremst en tragisk ulykke hvor tiltalte mistet ektefellen sin».

— Jeg kaller det en ulykke, for det var det det var. Ingen mener at tiltalte med vilje eller forsettlig forårsaket ulykken eller ektefellens død, sa Deinboll.

Hun manet både retten og media til å ha fokus underveis på hvor krevende det er for tiltalte å sitte i retten.

— Det er altoverskyggende i saken at det var ektefellen hans som døde. Spørsmålet er om han har gjort seg skyldig i uaktsom navigering, sa Deinboll. Hun trakk frem at slike tragisk saker i noen tilfeller avgjøres med såkalt påtaleunnlatelse.

— Grunnen til at vi ikke har valgt påtaleunnlatelse i denne saken, er blant annet omfanget av uaktsomheten og at det var alkohol inne i bildet. Et kjernespørsmål i saken er om båtfører holdt sikker fart ut fra omstendigheter og forutsetninger i den konkrete situasjonen rett før sammenstøtet skjedde.

- En del feil

Den tiltalte mannens forsvarer, advokat Torbjørn Kolås Sognefest, gikk umiddelbart i rette med aktor og selve grunnlaget for saken - tiltalen - da han fikk ordet. Han påpekte «en del feil» i tiltalen.

FORSVARER: Advokat Torbjørn Kolås Sognefest mener å ha funnet «en del feil» i tiltalen.
ODD E. NERBØ

— For eksempel står det at båten holdt 20-25 knop. Det kan man ikke vite, og mest sannsynlig er det ikke riktig. Tiltalen sier også at han ikke observerte kjente landemerker. Det gjorde han. Han brukte ikke lyskastere, nei, som påpekt i tiltalen, men det var en rett beslutning. På siste delen av seilasen brukte han heller ikke GPS. Men det hadde vært mer uaktsomt om han gjorde det, enn at han ikke gjorde det. Han navigerte visuelt og det var forsvarlig, sa forsvareren blant annet. Han oppsummerte slik:

— Her er det ikke en båt som har vært ute av kurs. Det er den som har skrevet tiltalen som er litt ute av kurs. Statsadvokaten har egentlig ikke forstått hvordan navigering skal foregå og hva som de facto er skjedd.

- Fryktelig tragisk

Like etter at tiltalen var tatt ut, kommenterte statsadvokat Elisabeth Deinboll den slik:

— Dette er i første rekke en fryktelig tragisk sak, også for den tiltalte, ettersom avdøde var hans kone. Hendelsen har hatt dramatiske konsekvenser for ham og familien.

Deinboll, som også er aktor i rettssaken i Nordhordland tingrett, sa at tiltalen ble tatt ut etter en helhetsvurdering.

— Kjernen i tiltalen er, slik vi ser det, at han har holdt en for høy hastighet med båten, forholdene denne kvelden tatt i betraktning. I tillegg er det en del handlinger han har unnlatt å foreta seg.

Mannen skal ifølge tiltalen ha ført båten med en promille på 0,7. Det er i utgangspunktet innenfor grensen som gjelder til sjøs, nemlig 0,8.

- Ba ham senke farten

Ifølge tiltalen skal 50-åringen kun ha brukt visuell navigasjon i nattemørket mens han kjørte nær land med en hastighet på 20-25 knop. Verken GPS eller lyskastere skal ha vært i bruk. Mannen oppdaget dermed ikke at båten var ute av forventet kurs før det var for sent, ifølge tiltalen.

Det var til sammen seks passasjerer om bord. Også en mann havnet i vannet, men han slapp fra ulykken med skader i en fot.

Båtfølget hadde vært på Periferifestivalen i Sund på Sotra. Ulykken skjedde i nærheten av festivalområdet.

Båtføreren skal ifølge tiltalen på et tidspunkt ikke ha observert kjente landemerker. Passasjerene skal også ha bedt ham senke farten i forkant av ulykken, heter det.

HENTET HER: På moloen i Trellevik i Sund ble den hardt skadde kvinnen (44) hentet av ambulansehelikopteret natt til lørdag 25. august i forfjor. ARKIVFOTO: GEIR MARTIN STRANDE