Forbrukerombud Bjørn Erik Thon mener rettighetene til de reisende ikke blir godt nok ivaretatt i forslaget til nye transportvilkår for Skyss.

— Det legges opp til for dårlige rettigheter for passasjerene ved forsinkelser og innstilling av ruter, sier forbrukerombud Thon.

Skyss mener passasjerene ved å stige på en forsinket buss eller bane aksepterer forsinkelsen og fraskriver seg muligheten til kompensasjon.

  • Det er et urimelig vilkår. Jeg mener passasjerene uansett har krav på å få dekket dokumenterte utgifter så lenge forsinkelsen skyldes forhold som Skyss er herre over, sier forbrukerombudet.

- Mer sjenerøse

Stian Sjøstrand tok bussen til Nordås i går ettermiddag. Han er ikke helt fornøyd med det nye forslaget, og mener Skyss kunne tatt seg råd til å være litt mer sjenerøse.

  • Bussen er veldig ofte forsinket. Ofte ti minutter, andre ganger mer. Når jeg skal hjem til Søråshøgda fra skolen på Os, så hender det at jeg venter en time, eller at den ikke kommer i det hele tatt, sier han.

- Hva gjør du da?

  • Jeg venter til neste, eller tar en annen, selv om jeg må gå et stykke.

Sjøstrand forteller at han skulle bruke ungdomskortet sitt på en busstur hjem en sen kveld. Men bussen kom enten veldig forsinket eller ikke i det hele tatt.

  • Derfor prøvde jeg meg på nattbussen. Men der kunne jeg ikke bruke ungdomskortet, og skulle egentlig betalt, sier han.

Men etter litt parlamentering lot sjåføren nåde gå for rett.

  • Jeg fikk være med gratis.

Reisegaranti

Skyss har i dag en reisegaranti som gir rett til å få refundert dokumenterte utlegg til drosje dersom forsinkelsen er mer enn tyve minutter, og selskapet ikke klarer å skaffe annen alternativ transport.

  • Dette er positivt, men passasjerene bør også få dekket øvrige dokumenterte krav, sier Bjørn Erik Thon.

Han er også opptatt av pendlernes rettigheter.

  • Pendlerne bør få kompensasjon i form av prisavslag når de utsettes for jevnlige og hyppige forsinkelser.

Ikke avgjort

Kommunikasjonsrådgiver Edvard N. Andersen sier at brevet fra Forbrukerombudet er en uttalelse i forbindelse med søknaden om godkjenning av vedtekter for Skyss. Søknaden fra Skyss er fortsatt til behandling i departementet, sier han.

Heller ikke kommunikasjonsrådgiver i Skyss, Ingrid Dreyer, vil gi konkrete kommentarer til innvendingene fra Forbrukerombudet.

  • Vi ønsket å få godkjent egne vedtekter fordi de skal gjelde både for passasjerer på Bybanen og på bussene i Hordaland.

En glipp

Forslaget til Skyss inneholder ingen formulering om erstatningsansvar som følge av innstilte ruter eller avbrutt transport.

  • Dette er en ren glipp fra vår side. Vi ønsker ikke å uthule erstatningsansvaret i forhold til departementets vilkår, ved ruteinnstillinger eller om ruten blir avbrutt underveis. Vi vil fortsette prosessen med Samferdselsdepartementet slik at vi får innarbeidet en formulering om erstatning om passasjeren blir forsinket fordi turen med Skyss enten ble avbrutt eller innstilt underveis.

Hva synes du om forslaget? Si din mening her.