FINN BJØRN TØNDER

— Jeg kjøper arbeidstiden deres. De vil ha mest mulig betalt, og jeg vil ha mest mulig gjort. En privat mobiltelefonsamtale tar ofte tre minutter. Og de ansatte snakker ofte i mobilen. I tillegg jobber de sammen to og to. En samtale setter da to personer ut av virksomhet. Da kan må selv regne at dette kan gi store tap for meg.

Slik forklarer Inge Nedrevåg til Hardanger Folkeblad sin bønn til sine ansatte om å slå av mobilen, og kun bruke den når de har behov for å ringe i forbindelse med arbeidet.

Slo selv av mobilen

Da Bergens Tidende i går forsøkte å få Nedrebø til å kommentere om han ikke opptrer vel sjefete, var han ikke tilgjengelig på mobiltelefon. Selv etter arbeidstid. En hyggelig damestemme på hans privattelefon kunne imidlertid betro oss at Nedrebø har reist bort for helgen, og at han da naturligvis har mobiltelefonen avslått.

Etter det BT forstår får imidlertid ikke Kinsarvikentreprenøren problemer med de ansatte og fagforeninger etter utspillet om å slå av mobilen i arbeidstiden. Nedrevåg har nemlig ikke gitt pålegg eller utarbeidet skriftlige regler.

— Jeg har bare sagt ifra. Og de ansatte pleier som regel å høre på meg etter en prat, skal være entreprenørens kommentar.

Han skal også ha snakket med andre bedriftsiere i Hardanger, som alle mener privat mobilbruk er et problem. Hardanger Folkeblad får imidlertid ikke bekreftet problemet ved noen av de bedriftene de har snakket med.

BT prøvde i går å nå ansatte hos entreprenør Inge Nedrevåg på mobiltelefon. De må imidlertid ha glemt å slå på mobilen igjen etter at de gikk fra jobb...

FY OG FY: Entreprenøren i Kinsarvik ser vel på mobiltelefoner omtrent som denne. I arbeidstiden - altså.<br/> TEGNING: MARVIN HALLERAKER