Pengeinnsamling er blitt forretning, men nå går forretningene tungt på Torgalmenningen i Bergen.

Eivor Lægreid verver tre-fire givere til Redd Barna om dagen. I fjor klart en av hennes kolleger hele 15 på en dag.

Lægreid jobber for firmaet Fundraising Gruppen, som er innleid som pengeinnsamlere for Redd Barna.

Butter imot

De hvitjakkede innsamlerne har vært ute siden mars i fjor, og skal holde på til august.

— Noen av dem er studenter og jobber et par dager i uken, men noen har dette som levebrød og jobber hver dag, sier prosjektleder Johnny Heggø. Han er litt oppgitt om dagen.

— Nå er det veldig labert dessverre. I sommer var det veldig bra, hele fjoråret var veldig bra, sier han.

Heggø vet ikke helt årsaken. Kanskje er det været, eller kanskje er markedet mettet.

— Mange av dem som blir spurt har vært spurt hundre ganger før, men det er umulig for oss å vite, sier Heggø.

De fleste er hyggelige, men responsen kan være blandet.

— «La nå de ungene sulte i hjel.» Det er utrolig hva de lirer av seg, forteller Heggø.

Innsamlere på kontrakt

Heggø har til sammen cirka 25 personer på lønningslisten. De er der hver dag. Den typiske arbeidstiden er mellom ett og fem på ettermiddagen. Lønnen er litt over 100 kroner timen, ifølge Fundraising Gruppen.

-Timelønnen er all right, det er den absolutt, sier Lægreid.

Redd Barna har nettopp fornyet kontrakten med Fundraising Gruppen.

— Vi har ett års erfaring, og den erfaringen er veldig god, sier Jo Heinum i informasjonsavdelingen hos Røde Kors.

God butikk

Ifølge Heinum er det god butikk for Røde Kors, selv om ververne ikke klarer å rekruttere mer enn tre-fire givere om dagen.

Fundraising Gruppen skal skaffe Røde Kors cirka 5000 nye givere i år. Når hver giver betaler 195 kroner per måned, blir det over 11 millioner i årlige inntekter for Redd Barna.

Heinum hadde i går kveld ikke oversikt over hvilke beløp Røde Kors betaler for jobben, men sier denne måten å organisere innsamlingsarbeidet er lønnsom.

— Det har vist seg å være en veldig billig måte for Redd Barna å samle inn penger på, sammenliknet med om vi skulle brukt annonser og tv-reklame, sier Heinum.

IKKE NAPP: Eivor Lægreid jobber som innleid Redd Barna-verver fire timer om dagen. De fleste går forbi. Men Redd Barna mener metoden er så effektiv at organisasjonen har leid ververne for en ny sesong.