Det var på mange måter en stor dag for Hordaland i Stortinget i går. For første gang på over 10 år var det skapt et flertall for å gå gjenoppta Prosjekt Harda n gerbroen. Det vil si at alle partier, minus SV, sa seg enig om at nå må regjeringen utrede bro over Hardangerfjorden på nytt.

Det betyr ikke at Stortinget i går sa ja til broen. Kanskje vil ikke det sittende storting får saken til behandling før de går fra hverandre i juni neste år. Så er det valg.

— Nei, det som skjer her i dag er bare et klapp på skulderen til Ranveig Frøiland og Oddvard Nilsen, som begge har kjempet hardt for broen. Og som begge forlater Stortinget neste år.

Det er Miljøvernforbundets Per Nordø sin lakoniske kommentar. En mann som har kjempet mot broen siden 1988. Han viser til at det er sterk motstand mot Hardangerbroen langt inne i regjeringen, og i Arbeiderpartiet. Derfor stoler han på at særlig Venstre, men også KrF, vil forhindre at det blir lagt frem en positiv innstilling til bro ved neste korsvei.

Lang kamp

Det var slitne aktører fra begge leire som fulgte, og tok del i, debatten i går. Ved siden av bromotstander Per Nordø, satt en like ivrig tilhenger, Arne Jakobsen (Ap), på galleriet og fulgte nøye med hva som ble sagt.

Begge vil nok bruke argumenter de fant i sin videre kamp om broen.

Særlig var de interessert i å høre hva Hordaland Venstres May Britt Vihovde hadde å si. Dette partiet sitter med en av nøklene til løsning av denne saken.

Og Vihovde formulerte seg slik venstrefolk gjerne gjør; mulig å tolke i mange retninger. Hun sier til BT at hun slutter seg til vedtaket som ble fattet, om at broen skal utredes.

— Men, det skal bli spennende å se hvilke miljøhensyn som må legges til grunn, det gjelder både biltrafikken, hensynet til reinsdyrene og spørsmålet om vinterstenging av Hardangervidda.

Harde ord

Nå var det ikke bare Hardangerbroen som var tema i går. Slett ikke. Det var ikke derfor over 40 talere hadde tegnet seg til debatten. For det handlet jo om Nasjonal Transportplan for 2006-2015, der opposisjonen kliner til med 22 milliarder mer enn regjeringen. Halvparten til vei, halvparten til jernbane, signert Ap, Frp og SV.

— Dette er tidenes verste samferdselsbløff, sa May Britt Vihovde (V) i sitt hovedinnlegg. Hun talte nok på vegne av alle de tre regjeringspartiene, som må rydde plass på budsjettene sine til gigantiske samferdselssatsing i årene fremover. Om de blir sittende.

Det var flere representanter som i vandrehallen sluttet seg til følgende analyse: Denne 22-milliarder-alliansen er ikke mer verdt enn kompromisset mellom Ap og SV i 1991, da SV støttet Lærdalstunnelen, mot at Ap støttet jernbanetunnel fra Hønefoss til Oslo.

Lærdalstunnelen har stått ferdig i mange år. Ringerikstunnelen har aldri blitt påbegynt.

KLOKKERTRO MOT BRO: Den entusiastiske motstander av Hardangerbroen, Per Nordø, tilbrakte mange timer på Stortingets publikumsgalleri i går. Da han steg av nattoget, var han sikker på at broen ikke kommer. Da han steg på toget igjen, var han overbevist.<br/>Foto: HÅVARD BJELLAND