Arne Eide (74) begynte å lure da ingen ting skjedde 20. november, datoen for den vanlige månedsutbetalingen på omkring 23.000 kroner.

Havnet i annen bank

Det viste seg at pengene var overført til en annen person med samme navn, men med helt annen bank og adresse.

— Jeg synes dette er helt hårreisende. Det er en åpenbar tabbe som jeg gjerne skulle ha visst hvordan kunne skje. Men det verste er at det ikke går an for Nav å ordne opp i en slik enkel sak. Jeg har sendt flere e-poster som jeg ikke en gang har fått svar på, og da jeg endelig kom frem på telefonen, var det til en saksbehandler som snakket uklart norsk. Jeg hadde problemer med å skjønne hvorfor det skulle være så vanskelig å rette opp feilen, men forsto at dette måtte undersøkes nærmere før rett utbetaling kunne foretas. Og der står saken, sier Arne Eide.

Kafkaprosess

  • Det er som å befinne seg midt oppe i en Kafkaprosess. Man aner ikke hvilket «vesen» man har å forholde seg til. Det er ingen som synes å være i stand til å ta personlig ansvar. Dette hadde aldri i livet gått an i en privat bedrift. Da hadde man vært nødt til å rydde opp umiddelbart, sier pensjonisten.

— Nav ser ut til å ha en helt annen holdning. Du får jo ny utbetaling i desember, og da har det sikkert ordnet seg, var en av kommentarene jeg fikk fra saksbehandleren. Men det dreier seg tross alt om lønnen min, som jeg ikke bare har rettmessig krav på, men også har krav på å få utbetalt i rett tid. De Nav-ansatte er mine ansatte. De jobber for mine skattepenger. Da synes jeg enkelt og greit at de får sørge for å gjøre jobben sin, sier han.

Aldri trøbbel før

Arne Eide legger ikke skjul på at han er forbannet.

— Ikke fordi det er noen katastrofe for meg. Jeg har litt å gå på og skal alltids klare meg. Men hvis dette er mulig kan det skje at minstepensjonister kanskje havner opp i den samme situasjonen, og da ligger de tynt an hvis de ikke har noen reserver å ty til, sier Eide. Han har hatt utbetalt pensjon siden han var 67, og har aldri hatt noe trøbbel tidligere.

Les også Trygderevisjonens slakt av Nav .

Fryktet id-tyveri

Denne gangen lurte han på om han kunne være utsatt for identitetstyveri i og med at pengene var havnet på konto i en bank som han aldri har hatt noe kundeforhold til.

Det viste seg heldigvis ikke å være tilfelle. Eide har snakket med mannen som plutselig fikk mye uanmeldte penger inn på kontoen sin, også er Nav-bruker.

— Han var like oppgitt som meg, og tilbød seg til og med å betale pengene direkte tilbake til meg. Det sa jeg nei til. Dette er noe som Nav må ordne opp i for å forhindre at det skal skje igjen, sier Arne Eide.

Han er rimelig trygg på at han til syvende og sist får pengene sine, men hvor lang tid det vil ta og hvor mye byråkrati som skal til, er han atskillig mer usikker på.