Hva får deg til å ville gjennomgå en slik utholdenhetsprøve?

— Jeg vil krysse grenser og finne ut hvor mye kroppen tåler. Dette er noe jeg har tenkt på og hatt lyst til i mange år. Jeg har slitt med en ryggskade, og savner å drive idrett litt mer systematisk. En triatlonutøver må være gjennomtrent. Fordi de trener så variert, er de også blant de minst skadede idrettsutøverne. Jeg prøver vel egentlig å bygge opp igjen kroppen med trening og å erstatte den tidligere idrettskarrieren med noe annet. Dessuten er det interessant sett i lys av utdanningen min. Jeg er sykepleier som tar mastergrad i ernæring. Og i løpet av en triatlon, er næringsinntaket en viktig faktor. Kostholdet før og under konkurransen en utfordring.

Hvilket konkret mål har du satt deg?

  • Det er nok mulig å gjennomføre på rundt 15 timer, slik formen min er. Men da må det gå bra på sykkeletappen. Når det gjelder svømmingen, har jeg ikke peiling på hvor fort jeg kommer til å svømme! Etter noen måneders trening, får jeg vel en viss idè.

Hvordan får du tid til trening i en travel hverdag med jobb og studier?

  • Det er en utfordring. Og ganske tøft, for jeg holder på med mastergradstudier oppå halv stilling som sykepleier på natt, og en rådgiverstilling i et privat kostholds- og ernæringsfirma. Jeg løper, sykler, svømmer, trener spinning og styrketrening. Det er viktig å ha et stramt treningsprogram som man følger nøye. Man må prioritere, og jeg putter inn trening i hverdagen min. Noe gjør jeg unna hjemme i stuen min, jeg sykler på rulle. Det er selvsagt tidsbesparende å trene hjemme. Men den virkelig oppkjøringen begynner etter nyttår, for i høst har jeg måttet la jobb og studier gå foran.

Hvilken idrettsbakgrunn har du?

I Tyskland er tricksykling kjempestort. Det er oppvisningssykling, nesten som akrobatikk på spesialsykler. Det er en idrett som både krever kraft og utholdenhet. Man går igjennom 30 øvelser på 6 minutter. Jeg begynte med det da jeg var 6 år, og holdt på i 14 år. Jeg drev det så langt at jeg ble VM-aktuell. Men karrieren ble stoppet av ryggskaden. Så har jeg løpt tre maratoner. Et for fem år siden og to i år, i Paris og på Mallorca. Jeg kombinerer maratonløp med ferie. For å drive med triatlon, tror jeg det er en fordel å være litt voksen. Og vite litt om trening.

Hvordan trener du for styrkeprøven?- Jeg er en sånn som må stoppes litt når det gjelder trening. Gjennom årene har jeg gjort alle feil. I tillegg til ryggskaden, har jeg hatt trøtthetsbrudd i leggen. En typisk belastningsskade. Så jeg er nødt til å lytte mer til kroppen. Jeg har i hvert fall to-tre dager med styrketrening, løper to ganger i uken, kjører intervalltrening, går på spinning eller sykler på rulle en gang i uken, går på svømmekurs og svømmer alene. Samtidig som jeg deltar på fellesøkter med triatlongruppen i Bergen Cycleklubb en gang i uken. I tillegg har jeg lest masse litteratur om triatlon.

Hva frykter du mest?

  • Syklingen er det jeg gruer meg mest til. Den har jeg mest respekt for. Fordi jeg ikke er så glad i å sykle i bakker. Opp dit jeg bor, er det siste stykket en bratt oppoverbakke. Jeg sliter meg opp der... Men jeg har mye sykkeltrening i beina fra før. Både hjemme i Tyskland og da jeg bodde på Østlandet.

Stolt og bekymtret

Picasa 2.7

— Jeg er veldig stolt av Natalie og alt hun gjør. Også det at hun skal delta i denne konkurransen. Men jeg er også moren hennes. Og jeg er bekymret for helsen hennes. For nå synes jeg nok at hun overdriver litt, sier Natalies mor.

Det hun er sikker på, er at Natalie vil trene nok til å kunne gjennomføre Jernmannen.

  • Joda, dette vil hun trene mye for. Hun har en veldig sterk indre drivkraft, og er veldig fokusert på alt hun gjør. Ingenting er tilfeldig. Hun har alltid nådd de målene hun har satt seg, fra hun var liten.

Selv om ingen andre i familien har noen idrettskarriere. Natalie er av den typen som gråter når hun mislykkes i konkurranser.

  • Hun liker ikke å tape! Og hun er litt gal. Ikke bare litt forresten, ler moren.
  • Og så er hun aldri redd for noe. Så jeg er sikker på at dette klarer hun å gjennomføre med glans.

Familien kommer kanskje opp for å følge Natalie på konkurransedagen den 6. juni.

Og om moren tror at Natalie vil gjennomføre flere triatlon?

  • Ja. Garantert.
Gode tips og løpets ulike faser. Se grafikken i stor versjon
Børge (33) forbereder seg til sitt livs blodslit<b>Følg Børge Sivertsens (33) forberedelser</b>
Ørjan Deisz