I dag møtes styret for å diskutere situasjonen.

Styreformann Arne Jakobsen (Ap) legger ikke skjul på at han er skuffet. Bare måneder før de første salvene går, melder profilerte investorer fra om at de ikke ønsker å delta videre. Ved siden av Galtung Døsvig har Per Eidenbom og «noen til» avvist å delta i en pågående aksjeemisjon.

— Jeg er skuffet over at de som tok initiativet til denne garasjen nå ser ut for å trekke seg, sier Jakobsen til Bergens Tidende.

Ut av byen

Dette handler mer om holdninger enn kroner og øre. Samlet skal det i denne omgang betales inn tre millioner kroner. Vel halvparten kommer fra kommunen.

— Noen hundre tusen mangler, sier selskapets direktør Truls Lorentzen.

For Knut Galtung Døsvig handler dette rent økonomisk om at Bara Gruppen har vedtatt å satse utenfor bykjernen. Holberg og Wessel er solgt. Det samme er Kløverhuset.

I stedet har Galtung Døsvig vendt investorlyst og søkelys mot Kronstad.

Tappet til bykassen

— Men beslutningen om å hoppe av somletoget i retning Klosteret har også en bypolitisk side, understreker Galtung Døsvig overfor BT.

I brevet til Klostergarasjens direktør har Galtung Døsvig sakset fra en BT-artikkel der det står svart på hvitt at bykassen i løpet av 10 år har tappet parkeringsselskapet for 70 millioner kroner.

— Det kaller jeg et svik mot sentrumshandelen, som har utviklet seg katastrofalt. Parkeringsselskapet ble opprettet for å drive inn bøter som igjen skulle brukes til å bygge p-hus i sentrum, ikke for å fylle kommunekassen, sier Galtung Døsvig.

- En kommunal oppgave

Irritasjonen er også utløst av det tredje dekket på ByGarasjen, som ble godkjent og finansiert i ekspressfart.

— Da mener jeg at Klostergarasjen etter hvert er blitt en kommunal oppgave, sier Galtung Døsvig.

— Forstår du at styreformann Jakobsen er skuffet over at de tidligere garasjeforkjemperne nå svikter?

— Vi som har brukt en menneskealder på å vente på skikkelige parkeringsforhold i sentrum er svært skuffet og kaster kortene.

Klostergarasjen med 675 parkeringsplasser skal etter planen stå klar til julehandelen 2004.

— Er det nå noen risiko for at hele prosjektet må skrinlegges?

— Nei, overhodet ikke. Vi må selvfølgelig la andre investorer komme inn, sier Arne Jakobsen til BT.