Det har vært en spesiell uke ved skolen i Lindås kommune. Knut G. Johannessen er enhetsleder ved skolene på Ostereidet. Han forteller om tirsdag 7. februar:

— Jeg leste om ulykken på nett tidlig om morgenen og fryktet at skolen vår kunne være berørt.

Må reagere

Da elevene kom hit, begynte ryktene å gå om hvem som var omkommet. Dessverre viste det seg at det var hold i ryktene. En av våre elever hadde mistet sin stefar, sier Johannessen.

Han har vært 40 år i skolen og har måttet håndtere mange kriser der hans elever har fått føle smerte på kroppen.

— For mange år siden opplevde jeg å miste elever i ulykker. Jeg forsto at noe måtte gjøres for ungdommene som satt igjen, men jeg visste ikke helt hvordan vi skulle gå frem. Derfor begynte jeg å sette meg inn i hvordan man kan håndtere kriser i skolen, sier Johannessen.

— Hadde jeg visst det jeg vet i dag, hadde jeg nok gjort ting annerledes tidligere. Men i krisesituasjoner er det bedre å reagere, og kanskje gjøre noe feil, enn å ikke gjøre noe i det hele tatt, legger han til.

Samlet elevene

Tirsdag denne uken kom hans erfaring til nytte, da Karsten Stall Osmundsen omkom i trafikkulykken i Hjelmåstunnelen.

— Ut på dagen fikk vi bekreftet at det var stefar til en av våre elever. Samtidig oppfordret avdødes familie om å være åpen, gå ut med navn og informere de andre elevene om hva som hadde skjedd. Ryktene ville likevel begynne å svirre, slik at det var greit å informere elevene før de gikk hjem. Mot slutten av dagen snakket lærerne med klassene sine, sier Johannessen.

Han og de to lærerne fortalte om dødsfallet og klassekameraten som hadde mistet sin stefar.

— Vi åpnet for spørsmål og bekreftet kun det vi visste var sant, sier han.

-Snakk med barna

Politiet sa tidlig at de mistenkte at føreren av den andre bilen var påvirket av rusmidler da ulykken skjedde.

— Elevene hadde mange spørsmål, men vi kunne ikke svare på ryktene. Jeg sa at de kanskje ville få problemer med å sove denne kvelden. I så fall ville ikke det være unormalt. Vi sendte også et skriv hjem der vi informerte om hva som hadde skjedd. Det var viktig at de voksne fulgte opp, slik at ungene hadde noen å snakke med, sier Johannessen.

Dagen etter kom en av guttene bort til ham.

— Han sa til meg at det hadde vært vanskelig å få sove kvelden før, og at det ikke skyldtes lillebroren som holdt ham våken.

Når verden ramler i hop

Den erfarne rektoren er opptatt av at de som opplever kriser på kroppen må få omsorg på skolen.

— Når verden ramler i hop, må skolen vise omsorg. Det er også viktig å legge planer slik at vi kan komme tilbake til hverdagen, understreker Johannessen.

Han og lærerne har hatt nær kontakt med de etterlatte etter Karsten Stall Osmundsen. De har vært hjemme og snakket med dem og hadde med en blomsterhilsen.

— Vi har understreket at eleven vil få nødvendig hjelp og støtte. Sammen med eleven har vi lagt planer for nde første dagene, sier han.

ULYKKESSTEDET: Flere har lagt ned blomster og tent lys etter dødsulykken.
PER LINDBERG
DØDSULYKKE: Politiet sa tidlig at de mistenkte at føreren av den andre bilen var påvirket av rusmidler da ulykken skjedde.
PER LINDBERG