Et fly fra Danish Air Transport på vei fra Bergen til Florø fikk problemer under og etter avgang som kunne endt med steiling, skriver Havarikommisjonen i en rapport som ble publisert i dag.

Hendelsen skjedde 7. november 2007. Om bord i flyet var 24 passasjerer og en besetning på tre.

— Under avgang fra Flesland tok flyet av for tidlig, uten at det var blitt gitt noen utslag på kontrollene fra mannskapets side. Flyet fortsatte en ukontrollert stigning med lav hastighet, skriver kommisjonen.

Kommisjonen mener det var reell fare for steiling før mannskapet til slutt fikk kontroll.

- Flyet var nær ved å steile

— Det at flyets steilevarslingssystem kom på, tyder på at flyet var nær ved å steile. Det er uvisst om det hadde vært mulig å rette opp flyet i tide dersom en steiling hadde inntruffet i denne lave høyden, heter det i rapporten.

Etter hvert begynte imidlertid flyets nese å senke seg, og hastigheten tok seg gradvis opp. Da opplevde besetningen at styrespakene pendlet frem og tilbake, og var tunge å bevege, skriver Havarikommisjonen.

Mannskapet var i ferd med å returnere til Flesland, men droppet dette da klatringen ble stabil og styrespakene gradvis ble lettere å bevege. Besetningen fikk etter hvert kontroll og fortsatte flygningen til Florø.

Etter landing der ble flyet undersøkt uten at noe unormalt ble funnet.

For dårlig avising

Havarikommisjonen mener det var is på haleflaten som førte til «den alvorlige luftfartshendelsen».

Dette til tross for at det ble fjernet snø og is med varmt vann og også utført antiisingsbehandling før avgang, etter at besetningen hadde lagt merke til at det kom snø på flyet mens det sto på Flesland i påvente av returen til Florø.

Havarikommisjonen mener et spesielt fokus på avising av haleflaten på denne flytypen kan ha medvirket til at personalet «kanskje ikke har vært tilstrekkelig oppmerksom på betydningen av også å holde oversiden av stabilisator og høyderor fullstendig fri for is og snø».

Les hele rapporten her.