• Vi hørte bare et brøl fra motorene og så føk hurtigbåten «Draupner» forbi oss med full fart. Avstanden til snekken vår var bare tre meter, sier Ole-Johan Bårdsen.

KRISTINE HOLMELID

LARS HOLGER URSIN

Har du opplevd noe lignende? Ta kontakt med BT på e-post, tips oss på telefon 02211 eller send en SMS til 2211

Ole-Johan Bårdsen rakk ikke å snu snekka før bølgene fra hurtigbåten «Draupner» slo mot dem.

— Det var en skummel opplevelse. Vi var heldige som klarte å holde oss fast, og ikke ble skadet, sier Bårdsen til Bergens Tidende.

I loggboken i etterkant av hendelsen har Bårdsen skrevet: «Klokken 12.40, «Draupner» styrbord. HSD mangler noe i hodet».

— Etter alle de episodene HSD har vært borti er det utrolig at de ikke lærer. Vi har opplevd at privatfolk i store båter skal tøffe seg og kjører nær, men det er ikke slik yrkessjåfører skal oppføre seg, sier Bårdsen.

- Trodde det var fly

Ole-Johan Bårdsen og kona Åshild la i går ut på båttur med snekken, en Saga 27, fra Døsjo på Sotra. Målet var Bekkjarvik i Austevoll.

Båten holdt 10 knops fart og var kommet sør til Klokkarvik da de hørte et brøl av en motor bak seg.

— Lyden var så høy og kom så brått at jeg trodde det var et fly som var over oss, sier Åshild Bårdsen.

Men bak dem kom HSDs hurtigbåt «Draupner» i stor fart, og kjørte forbi. Bårdsen mener avstanden ikke var mer enn tre meter. Han rakk ikke å sette båten opp mot bølgene, og ekteparet måtte holde seg hardt fast for ikke å bli slengt vegg imellom.

— Vi kjørte nesten midt i fjorden og hurtigbåten hadde hele havet å ta av, på begge sider av oss. Prøvde de å skremme oss, eller kjørte de så nær bare for å more seg, spør Bårdsen.

Skjelven og forbannet prøvde han å få kontakt med «Draupner» via VHF, uten å lykkes. Så ringte han HSD for å få en forklaring og en beklagelse, men fikk beskjed om å sende en skriftlig klage.

- Fullstendig unødvendig

— Jeg skjønner at hurtigbåtene må holde ruten og at de behøver plass i trange sund. Men dette var fullstendig unødvendig, sier snekkeskipperen.

Ekteparet har hatt båt i 17 år, og Bårdsen sier at han flere ganger tidligere har hatt ubehagelige opplevelser på sjøen fordi hurtigbåter har kjørt for nær. Denne gangen kunne det gått galt, mener han.

— Tenk om vi hadde hatt barnebarna om bord. De ville ikke hatt tjangs til å holde seg fast, sier Bårdsen til Bergens Tidende.

En av dem i HSD Ole-Johan Bårdsen hadde kontakt med i går var divisjonssjef for hurtigbåt, Harald Aarø.

— Jeg har bedt ham sende en mail til min trafikksjef hvor han forklarer hva hans inntrykk av saken er. Så sjekker vi det opp mot mannskapet på båten, og får deres forklaring, sier han.

— Det er bra han leverer en skriftlig klage. Ingenting er bedre enn at vi får en direkte henvendelse. Den vil vi selvsagt se nærmere på, sier informasjonssjef Arild Sondre Sekse i HSD. Utover det vil han ikke kommentere denne konkrete saken.

- HSD får få klager

Sekse vil ikke si noe generelt om hvilke regler som gjelder for slike forbikjøringer.

— Jeg er på ferie, og kan ikke på stående fot si hva reglene er. Men det er klart at kapteinen og alle andre i HSD forholder seg til gjeldende regler, både sjøvettregler og andre interne regler her i HSD. Vi imøteser klagen, og vil håndtere den på skikkelig vis, forsikrer Sekse.

Han har ikke inntrykk av at det er mange slike klager mot HSDs hurtigbåter.

— Jeg har ikke fått noen rapporter som tyder på det. Men generelt er det veldig mye småbåttrafikk, og det medfører at vi må være ekstra årvåkne. Våre kapteiner er dyktige. Men hva som kan ha skjedd i denne konkrete saken, er for tidlig å si.

Divisjonssjef Harald Aarø bekrefter at småbåttrafikk er et økende problem for HSD.

— Uten at det gjelder denne konkrete saken, men det er mye uvettig båtkjøring mellom holmer og skjær, som vi har på vår risikoliste. I tillegg er det ofte folk ikke har forståelse for det totale trafikkbildet. Det er ikke bare deres båt en rutebåt skal forholde seg til, det er andre båter, grunner og skjær. Ofte går småbåter ut i vær de ikke er skodd for, og har ikke helt oversikt over hva de driver med, sier Aarø.