Pent vær er alltid bra for båtsalget, og i går skinte solen om kapp med selgerne på båtmessen i Solheimsviken.

Tom Skjenstad er ute etter en allroundbåt til fiske og sjøsport. Det finner han i en Finnmaster 57BR, mener selgerne som tidlig på båtmessens andre dag hadde solgt tre eksemplarer av sorten.

— Vi merker økt interesse for småbåtene. Folk med større båter ønsker å bytte dem ut med en som er lettere å håndtere og som de kommer seg kjapt på sjøen med, sier båtselger Sjur Kathenes i Yamaha Bergen.

Hytte på sjøen

Jan Inge Sivertsen, teknisk sjef i Viknes Båt & Service, er også fornøyd med interessen på båtmessen. Men han står i en stor «hytte» av en båt, en Skilsø 39, og slike selger man ikke hver dag.

— Alt som flyter frister, sier to karer som liker det de ser, men nok ikke kommer til å putte over tre millioner i eget flyteredskap.

— Båtsalget er halvert og vel så det siden 2007, men prisene virker mer riktige nå. Det er fortsatt en overflod av bruktbåter. Mange forhastet seg for noen år siden og kjøpte båter de sliter med å få solgt. Særlig store, utenlandske båter er vanskelig å omsette, mener Jan Inge Sivertsen.

- Kjøpers marked

Også markedssjef Leif Bergaas i Askeladden har inntrykk av at kundene var mer ukritiske før.

— I toppåret 2007 var folk veldig ukritiske, og kjøpte båt med stor motor, gjerne av ukjent merke. Nå er folk mye mer praktiske og fornuftige, og gjør mer gjennomtenkte kjøp. De er opptatt av om båten holder seg i verdi, av sikkerhet og om det er lett å få tak i deler, sier Bergaas.

I toppåret 2007 var folk veldig ukritiske, og kjøpte båt med stor motor, gjerne av ukjent merke. Markedssjef Leif Bergaas i Askeladden

Askeladden solgte cirka 700 båter i fjor. Det er halvparten så mange som i toppåret 2007. Grossisten regner med å selge like mange båter i år som i fjor, men med høyere omsetning.

— Vi ser en tendens til at folk vil ha mer lukkede båter, som de kan bruke hele året.

Ifølge markedssjefen er mulighetene for potensielle båtkjøpere historisk gode akkurat nå.

— Det er kjøpers marked. Det blir neppe noe billigere enn det er nå, sier han.

Og med slikt vær som vi har hatt på Vestlandet denne helgen, tror han sommersalget vil være i gang om kort tid.

— Det må være noe som trigger folk. Spesielt de mindre båtene kjøpes ofte på impuls, og da skjer det etter at vi har hatt noen fine helger på våren, sier han.

Påvirket av dieselprisen

Salget av seilbåter er mindre kriserammet enn motorbåter, mener Flemming Brun Pedersen, daglig leder i Lunde båt, avdeling vest.

— Det har vært mindre nedgang i salget av Bavaria seilbåter på Vestlandet enn andre steder. Det er nok litt mer penger blant folk her, sier Brun Pedersen som holder til i Stavanger.

Han merker også økt interesse fra motorbåtfolk som ønsker å gå over til seilbåt på grunn av høy dieselpris.

Ny optimisme

Redaksjonssjef Frode Pedersen i magasinet Båtliv mener bruktmarkedet har tatt seg opp.

— I fjor var omtrent hele markedet dommedagsdømt. Men nå er det plutselig omsetning i markedet igjen, både av nytt og brukt, sier Pedersen.

Han tror prisene på bruktbåt har stabilisert seg, etter å ha falt med cirka 25 prosent de siste tre-fire årene.

En av grunnene til at det begynner å løsne i båtmarkedet, er at båtselgerne har begynt å ta inn brukte båter i innbytte.

Professor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole peker på at båtmarkedet er veldig konjunkturutsatt.

— Hvis det er bevegelse i det markedet er det et tegn på at det er optimisme å spore, sier han.

Han tror også signalene om at renten vil holdes lav en stund har innvirkning på folks kjøpevilje.