Tidligere i år vedtok Hordaland fylkeskommune å redde dagens seks trolleybusser i Bergen, i alle fall frem til 2018. Men fortsatt er det uvisst om trolleybusstilbudet blir utvidet, og om den elektriske bussen har en fremtid etter 2018.

Kanskje da på tide å se ut i Europa? Der stadig flere byer planlegger trolleybussdrift for å få bukt med forurensningen.

Sist ut er London. Sterk forurensning i blant annet Oxford Street har fått politikerne til å tenke trolleybussdrift igjen. Og forleden ble planene lagt frem for ordfører Boris Johnson i London, etter at byen har gitt opp å gjeninnføre trikk i det kjente handlestrøket. I fjor ble det slått fast at det ble for kostbart å grave opp gatene for å legge skinner. Ledningsnett for trolleybusser blir imidlertid langt rimeligere.

Og blir nå seriøst vurdert fra den nye Crossrail station i Tottenham Court Road i øst til Marble Arch i vest. Det betyr trolleybusser gjennom hele Oxford street.

280 busser i timen

Flere britiske aviser og bladet Autocar magazine har fokusert på trolleybusser de siste dagene. Blant annet vises det til at det kjører opp til 280 dieselbusser i timen gjennom Oxford Circus. Kommunestyret har lovet å gjøre noe med forurensningsproblemet det skaper. Men i sommer sa man nei til trikk på grunn av kostnadene.

«Trolleybusser er ikke bare fullstendig uten luft— og lydforurensning. De er også betydelig billigere enn trikker fordi man slipper å legge kostbare skinner på veioverflatene», skriver for eksempel London Evening Standard.

Avisen forteller også at bybane (light rail) er utelukket av økonomiske årsaker. Fremtiden for de mest travle gatene i London er enkelt og greit trolleybusser.

Hatt trolleybusser før

Også London har hatt trolleybusser før. I to etasjer, selvsagt. Men i likhet med mange andre, europeiske byer ble biler og dieseldrevne busser foretrukket fra 1960-tallet. Før man forsto hvor ille forurensningene ville bli.

London har ennå ikke vedtatt trolleybussdrift. Men mye tyder på at det kan bli løsningen.