I dag presenterte byrådet planene for en ny bydel i området rundt Bygarasjen, som BT tidligere har skrevet om.

  • Bygarasjen skal rives. Området skal bebygges med kontorer og boliger.
  • Det skal bygges et underjordisk parkeringsanlegg under Smålungeren.
  • Kanalen mellom Store Lungegårdsvann og Smålungeren skal gjenåpnes.

— Vi skal bygge over bakken og legge vei og parkering under bakken eller i tunnel, sier byrådsleder Monica Mæland.

Hun la frem planene på en pressekonferansen på toppen av Bygarasjen torsdag formiddag, og sa at Bygarasjen «har gjort sin misjon, men er dårlig arealutnyttelse».

Området skal i stedet utvikles til bolig og næring.

Skal selge tomten

— Det skal finansieres ved salg av tomten der garasjen i dag står, sier Mæland.

De vil bygge like mange parkeringsplasser under Smålungeren som de som rives. Bygarasjen er Bergens største parkeringsanlegg med en kapasitet på 2265 plasser.

I den nye planen blir det tegnet inn et forslag med innkjøring til parkeringsanlegget fra Fjøsangerveien.

— Arbeidet med planen har gått i rekordfart. Det er grunn til å rose planetaten for arbeidet, sier Mæland.

- Det har vært jobbet med parkeringsanlegg under Smålungeren siden 60-tallet. Hva er grunnen til å tro at det skal gå denne gangen?

— Jeg ser ingen grunn til at disse planene ikke skal realiseres. Det har allerede meldt seg flere interessenter. Nå skal vi arrangere en konkurranse, der den med de beste planene og de største finansielle musklene vil få mulighet til å utvikle området, sier Mæland.

Bygge ny rådhusplass

Kommunen har startet arbeid med en reguleringsplan som omfatter vannet og Rådhuskvartalet. Det er markert med en egen fargekode på kommunens plankart.

16. april ble statusen for dette området endret, og det skal nå omfatte parkeringsanlegg, innsjø, parkeringsplasser, kulturbygg og kontorer. Det er foretatt grove beregninger av hva det vil koste å bygge et slikt anlegg, men BT kjenner ikke til noe beløp.

Ved å etablere parkeringshus under Smålungeren kan all parkering fjernes fra Rådhuskvartalet, og plasseres under vannet med de andre parkeringsplassene.

Det ledige arealet kan brukes til å bygge en ny rådhusplass. Dermed kan hovedinngangen til Rådhuset flyttes fra dagens plassering i skyggen av lagmannsretten, og over på solsiden.

En sentralt plassert kilde har tidligere sagt følgende til BT:

— Det er spennende planer. Det vil komme en ny by i dette området.

Torn i øyet i årevis

Det er ikke første gangen det legges frem planer for å rive Bygarasjen. Området har vært en torn i øyet til lokalpolitikere med byutviklingsdrømmer i årevis.

SMÅLUNGEREN: Kanal fra Smålungeren til Store Lungegårdsvann.
BERGEN KOMMUNE

Men planene har strandet både på økonomi og de vanskelige grunnforholdene i området. Planer om å bygge oppå dagens garasjeanlegg, har vist seg vanskelig fordi garasjens bærende søyler ikke er dimensjonert for slik vekt.

I 2010 la Nordea frem planer for å legge garasjen og grus, og heller bygge et helt nytt kvartal med bolig, kontorer og næring. Den gangen så de for seg en pris på mellom tre og fire milliarder kroner.

Byrådsleder Monica Mæland (H) mente området ville tjene på en urbanisering.

— Jeg synes dette er et veldig spennende forslag, sa hun da.

Hva mener du om planene? Si din mening under!

PRESSEKONFERANSE: Filip Rygg, Monica Mæland og Liv Røssland på Bygarasjens tak torsdag.
MARTIN EILERTSEN
FRA VEST: Området sett fra vest, slik arkitektene ser det for seg.
Norconsult/Bergen kommune
«CANAL STREET»: Bergen kan få sin egen Canal Street når kanalen gjenåpnes.
Norconsult/Bergen kommune