I hele helgen har entusiastene i arbeidsgruppen som fant flyet fra 1943 jobbet på Haakonsvern i regn og mørke. Flykroppen skal skilles fra vingen og senkes i containere med ferskvann. Her skal de ligge en måned eller to for å få vekk mest mulig salt.

Motoren har de allerede skrudd løs og senket i vannbad. Det var en grei jobb, for den er bare festet med to bolter.

Til Herdla

Flyet står utendørs på Haakonsvern. Når flydelene blir tatt opp fra vannbadet rundt nyttårstider skal alt under tak i en plasthall ved øvingsfeltet. Da kan arbeidet fortsette. I mars må alt vekk fra Haakonsvern. Håpet er at det da står klart et ledig lokale på Herdla. Flyet skal bli en del av museumsutstillingen når det er ferdig preparert — og forhåpentligvis også restaurert.

Motoren er mest ødelagt. Delene av magnesium - som deksler og girhus - er smuldret helt vekk. Legeringen har virket som en anode, og beskyttet de andre metallene mot korrosjon. Dermed er delene av stål, og resten av metallet i flyet, svært godt bevart. Også aluminiumen i flykroppen er nesten intakt.

Ikke rust

— Motordeler og kanoner av stål er som nytt. Det finnes ikke rust på dem, sier Svein Ove Agdestein.

I arbeidstiden er han teknisk konservator ved Bergen Museum, på fritiden ivrig flyentusiast og med i arbeidsgruppen som fant flyet på 63 meters dyp utenfor Misje.

Da de spylte vekk gjørmen inni flyet fant de flygerens signalpistol på dørken. Her lå også instrumentene, helt som ventet. Grunnen til det er at også dekselet de var innfelt i var laget av en magnesium-legering som har tært bort. Men instrumentene ser ut til å være i orden.

— Alt i alt fremstår flyet i forbausende god stand.