Graveklubben har endevendt Strandkaien i sommer. Tirsdag ble første etappe av gravearbeidet avsluttet.

Alt ligger klart for at Statens vegvesen kan overta arbeidet med å gjøre ferdig veien. Vegvesenet skal nemlig legge toppdekke og steinheller på gateløp og fortau. Men ingenting skjer.

— Hvorfor er ingen klare til å ta stafettpinnen videre på Strandkaien?

— Det er sånn det er, er svaret til Jan Olav Skogland, prosjektleder for Strandkaien for Statens vegvesen.

- En katastrofe

Atle Kvamme i Bergen Næringsråd er mildt sagt oppgitt over at arbeidet stopper fullstendig opp.

— Det er en jo en katastrofe at arbeidet ikke skal fortsette fortløpende. Nå skal det ikke skje noe på Strandkaien på flere uker, til tross for alt fokuset som har vært på at man skal ha fremdrift på graving i sentrum, sier Kvamme.

Det er helt skremmende. De burde jobbe doble skift og bli ferdig til sommeren istedet for i desember 2011 Atle Kvamme

Han påpeker at næringslivet taper penger hver eneste dag på at veien er stengt.

— Jeg kan ikke skjønne at kommunen kan være fornøyd heller, sier Atle Kvamme i Bergen Næringsråd.

— Det verste er jo at de skal bruke et og et halvt år til før de er ferdige. Det er helt skremmende. De burde jobbe doble skift og bli ferdig til sommeren istedet for i desember 2011, mener han.

Graveklubben har stått på i treskiftsordning i flere måneder for å sikre at de ble ferdige med første fase til avtalt tid, 1. september.

Grunnen til at Graveklubben måtte være ferdig nå, var at byggingen av Mathallen skulle ha startet nå. Men verken Bergen kommune eller Statens vegvesen har avklart hvem som skal ta jobben videre.

Dette er en samlet vurdering og vi har vært under et voldsomt press Prosjektleder Jan Olav Skogland

- Skal avklare anbudene

De vurderer nemlig fortsatt anbudene og kan derfor ikke si nøyaktig når arbeidet skal starte.

— Anbudsdokumentene ble sendt ut midt i ferien og vi måtte utvide fristen med to-tre uker for å imøtekomme markedet, men vi holder fortsatt på sluttdatoen for dette prosjektet, sier Geir Haveraaen.

Han er seksjonssjef for kommunens avdeling for Eiendomsutvikling og utbyggingsavtaler, som er ansvarlig for Mathallen som skal bygges på Torget.

Haveraaen understreker at Graveklubben har gjort en fantastisk innsats og synes ikke at planleggingen har vært for dårlig når de selv ikke står klar til å videreføre arbeidet.

Heller ikke Statens vegvesen har klart for seg hvem som får jobben de skal gjøre i området. Også der holder de på å vurdere anbud.

— Vi har en periode der vi skal avklare anbudene. Grunnen til at vi ikke står klar i startgropen nå, er at det er Mathallen som skal bygges først. De har bruk for en del ev gaten til transport inn og ut, og vi må ha beredskapsankomst. Vår entreprenør må kunne jobbe effektivt. Dette er en samlet vurdering og vi har vært under et voldsomt press, sier prosjektleder Skogland.

De skal derfor begynne å jobbe ved Muren først. Men ikke før i oktober.

Vegvesenets folk skal starte der med steinsetting og fortau, slik at deres og Mathallens entreprenører slipper å gå oppi hverandre ved Torget.

«Så raskt som mulig»

Bergenserne og tilreisende har slitt med graving i sentrumsgatene i årevis, ikke minst under bybanebyggingen.

I 2007 ble det utarbeidet egne retningslinjer i kommunen som krever koordinering av arbeid utført av ulike etater og for å sikre at slikt arbeid «utføres så raskt som mulig slik at samfunnstap reduseres til minimum. Utvidet arbeidstid som virkemiddel, skal benyttes i langt større grad enn pr. dato. Gravelengde/arbeidsutstrekning skal vurderes nøye i hvert tilfelle. Krav til ryddig bybilde og kontinuerlig arbeid (synlig pågående arbeidsinnsats) skal veie minst like tungt som ledningseiers ønske om kostnadsbesparende produksjon.»

Likevel skal altså området mellom Lido-hjørnet og Strandkaiterminalen stå urørt og avsperret for allmennheten de neste tre ukene.

Tempoet på anleggsplassene er høyt nok

Tre ukers pause

- Hvordan synes du dette står i forhold til kommunens retningslinjer om at all graving i sentrum skal foregå så raskt som mulig for å skåne bysamfunnet?

— Graveklubben har gjort en veldig god innsats, men vi trodde vel ikke de skulle bli ferdige så fort, sier Haveraaen.

- Betyr det at dere faktisk kalkulerte med at de ikke ville rekke fristen?

— Ingen ville ha blitt overrasket om de ikke hadde blitt ferdige. Og hvis vi hadde vært klare og de ikke hadde klart det, så ville det også ha kostet penger. Denne måten som Graveklubben har jobbet på er ny - å jobbe så intenst og så mye på så kort tid, sier han.

Midlertidig løsning

En midlertidig løsning der man flytter gjerdet og gjør fremkommeligheten bedre for publikum og næringsdrivende langs Strandkaien er ikke aktuelt.

— Nei, da måtte vi ha fullt arbeid her, så det gjør vi ikke, sier Skogland.

Statens vegvesen har i dag formelt overtatt ansvaret for området etter at Graveklubben har gjort seg ferdig.

I dag diskuterte alle prosjektlederne og entreprenøren hvordan fremdriften blir.

Men noen stemning for å forsøke å få fortgang i tingene, var det ikke.

— Tempoet på anleggsplassene er høyt nok som det er, sier Skogland.

Hva synes du om graveprosjektet på Strandkaien? Si din mening her.

OVERLEVERING: Graveklubbens prosjektleder Arne Jensen i grønn vest leverer ansvaret for området videre til Jan Olav Skogland, prosjektleder Statens vegvesen t.v. Siv Stavseng, prosjektleder Mathallen og Tore Asheim, prosjektleder Fyllingen Maskin (ytterst til høyre). FOTO: Elin Elvsås