I nybygget er det hektisk aktivitet for å bli ferdig i tide. Åpningen er allerede utsatt en gang. For uinnvidde virker det nesten for godt til å være sant at denne anleggsplassen skal ta imot flypassasjerer om bare fem dager.

— Vi har fått forsikringer om at det skal gå, sier lufthavndirektøren, omgitt av hjelmkledde anleggsarbeidere.

Lange køer

Til tider har køene til sikkerhetskontrollen strukket seg ut inngangsdørene og helt ut på av- og påstigningsplassen utenfor terminalbygget. Så sent som nå på søndag var det kaotiske tilstander og tilløp til panikk hos flypassasjerer som fryktet at de ikke rakk flyene sine. Slik har det ofte vært, særlig på store utfartsdager.

Det forekommer at våre ansatte får mye kjeft for køene.

Avdelingssjef Bendik Holmen i Securitas Aviation

— Det forekommer at våre ansatte som jobber i sikkerhetskontrollen, får mye kjeft av de reisende for køene. Noen sier imidlertid også at de har forståelse for situasjonen ut fra de trange arbeidsforholdene vi har, sier avdelingssjef Bendik Holmen i Securitas Aviation.

— Vi får klager på forholdene til oss direkte og i sosiale medier, pluss at lokale medier skriver om køene, sier Aslak Sverdrup.

nytaxfree1f.jpg

Over 35 % økning

Bergen lufthavn hadde tidligere bare fire sikkerhetssluser. I fjor klarte man å finne plass til en til. Og torsdag åpner to nye i tilbygget, eller trappehuset som det kalles. Dermed øker kapasiteten i sikkerhetskontrollen fra 1200 personer til 1700 i timen.

— Det betyr en sårt tiltrengt kapasitetsøkning. Jeg kan likevel ikke garantere at køene forsvinner helt, men de nye slusene vil virkelig monne, sier Aslak Sverdrup.

De største trafikktoppene er på torsdager, fredager og søndag ettermiddager, pluss mandag morgen.

— På disse tidspunktene kommer vi svært ofte til å ha alle syv slusene åpne. Når det er mindre trafikk, reduserer vi antallet, sier Aslak Sverdrup.

— Vi kommer til å prøve oss litt frem de to første ukene, sier securitysjef Lasse Solberg.

Ny fasade

Nybygget gir terminalbygget en helt ny fasade, hovedsakelig i glass. Hovedinngangen til terminalen vil bli der den er i dag. Når passasjerene kommer inn, skal elektroniske tavler gi informasjon om ventetiden i sikkerhetskontrollen, både der de fem «gamle» slusene er, og der de to nye kommer.

I nybyggets sokkeletasje kommer det dessuten åtte nye innsjekkingsautomater. På disse kan passasjerene selv velge det flyselskapet de skal reise med. Passasjerene må fortsatt inn i selve avgangshallen for å levere bagasjen.

— Jeg tror passasjerene vil fordele seg litt naturlig på de to sikkerhetskontrollene våre. For dem som reiser med kun håndbagasje, vil det være mest hensiktsmessig å gå direkte til de to nye sikkerhetsslusene, sier lufthavndirektør Aslak Sverdrup.

Kinderegg

Når den nye terminalen, T3, som er under bygging, står ferdig, vil nybygget fungere som en kobling mellom den nye og gamle terminalen.

— Rett og slett et kinderegg, et bygg som uansett blir en del av den videre lufthavnutbyggingen. I tillegg vil dette gi passasjerene våre en ny reiseopplevelse, sier Sverdrup.

Det kommer også en ny taxfreebutikk i tilknytning til ankomsthallen for utland.

Allerede i juli er det byggestart på neste skritt i utbyggingen. Under byggearbeidene med den nye terminalen forsvinner gate 21 og 22 i utenlandsdelen.

— For å bøte på det, skal vi ta i bruk tre nye gater på nordsiden av terminalen, mot hotellet, sier Sverdrup.