• Vinteren kom overraskende på oss, sier bybanesjefen.

Et uhell kommer sjelden alene. Slik har det føltes i dag for de ansatte i Bybanen AS, selskapet som har ansvar for kjøreledninger og skinnegang.

— Kanskje var det naivt, men vi hadde ikke ventet kulde så tidlig på året, sier Carl Erik Nielsen, daglig leder i Bybanen til bt.no.

Ledninger fikk fryse til

Flere faktorer bidro da Bybanen stanset i tre og en halv time i dag tidlig.

Svært ofte har Bybanen testkjørt vogner om natten. Det ville holdt kjøreledningen fri for is. I natt kjørte de ikke.

— I tillegg har vi i natt vært ofre for meteorologiske fenomen, med alt fra plussgrader til minusgrader og vallesletta. Da la det seg en hinne av is rundt deler av kjøreledningen som gjorde at strømmen kortsluttet og slo ut vognene, sier Nielsen.

«Midlertidig»?

Dermed måtte de mange bybanepassasjerene komme seg på jobb og skole på annen måte. Og mange av dem hadde gitt Bybanen en sjanse, parkert bilen og reist kollektivt på grunn av føret,.

— Det ble en mildt sagt uheldig start på dagen, sier Nielsen.

På bybanestoppene sto bergensere og fikk opplyst at driftsstansen bare var midlertidig. Det fikk mange bergensere til å vente lenge på banen som ikke kom.

— Driftssentralen kan bli usikker på hvilke driftsmeldinger de skal bruke i sånne sammenhenger. Det er ikke alltid lett å se omfanget og kompleksiteten. Men dette skal vi lære av, sier Nielsen.

Kjøper utstyr

I tiden fremover skal Bybanen testkjøre om natten for å forhindre at is får fryse på linjene.

— Da vil ikke snø og is være et problem. Vi er også i kontakt med en leverandør som skal levere avisingsutstyr. Dette monteres så på vedlikeholdsvognen vår slik at vi kan kjøre ut og avise linjen når det trengs, sier Nielsen.

Tror du Bybanen blir til å stole på i vinter? Si din mening!