Snart skal de nyansatte vognførerne starte sin opplæring og Bybanen skal kjøre langt oftere enn det som er gjort i testperioden. Gradvis må bergenserne venne seg til nytt kjøremønster og bane i bybildet.

— Det er viktig at alle tenker sikkerhet og blir vant med den nye skiltingen og det nye kjøremønsteret, sier administrerende direktør i Fjord1Partner, Dan Hildebrand.

Nye kjøre(u)vaner

Bybanens folk er svært bekymret for at bilister som har laget seg egen kjørerute der de benytter bybanetraseen som en del av strekningen, vil fortsette med det.

— Noen har selvsagt forvillet seg inn i traseen og vil nok slutte med det. Men de som har lagt inn dette som ny veistrekning, er vi veldig bekymret for. Ofte kommer de som møtende trafikk til Bybanen midt i traseen. Nå blir det også mer og mer trafikk og vi kommer til å holde høyere hastighet. Da blir dette farligere og farligere, sier prosjektleder for elektro og mekanikk, Ole Wilhelm Mortensen, som har fulgt testkjøringen tett.

Problemet er størst på Kronstad og ved Haukeland Universitetssykehus.

Under testkjøringen har vi sett en bybanevogn her og der, men ganske snart vil Bybanen bli et vanlig innslag i bybildet.

Artikkelen fortsetter under videospilleren.

Farlige utkjørsler Testkjøringen har gått etter planen og nærmer seg nå slutten. Bremser, kommunikasjonsutstyr, signalanlegg og vaskemaskin er blitt testet etter alle kunstens regler. Hva er best hastighet i de ulike områdene? Hvordan får man banen på plass dersom den sporer av? Spørsmålene er mange og en egen sikkerhetsplan tar for seg de punktene som er sikkerhetskritiske. Hele tiden prøver man å finne bedre løsninger.

— Det er et par steder der bilene kommer fra et garasjeanlegg og rett ut i bybanetraseen. Det skaper farlige situasjoner, særlig før folk blir oppmerksomme på det, sier Mortensen.

  • Utkjørselen fra Bergenshallen.
  • Der biler kjører ut fra et garasjeanlegg ved Sletten Senter.

Mortensen mener det vil gå seg til når Bybanen blir en større del av folks bevissthet.

Stopper Bybanen Ellers er det bare ett område som blir fulgt opp spesielt nøye. Det ligger på veien mellom Danmarks plass og Fjøsangerveien. Når man skal inn i Ibsensgate ligger det en forgjengerovergang rett på innsiden av lyskrysset. Der blir bilene stående midt i bybanetraseen når de stopper for fotgjengerne. Da blokkerer de for banen.

— Noen av dem kjører både på gult og rødt lys, så der må bilistene bli flinkere å passe på at det er plass for Bybanen å komme forbi, sier Mortensen. Han ber bilistene være spesielt oppmerksomme i dette området.

Utfordringen som uteble De største utfordringene har vært været og folk som går midt i veien for Bybanen. Det ble mye snømåking i vinter og sporet måtte holdes is- og snøfritt. Når banen er i kontinuerlig drift, vil ikke det være et problem, mener Mortensen.

Mest bekymret var de for Kaigaten. det var det ikke grunnlag for. Både fotgjengere og bussjåfører har taklet helt fint at også Bybanen skal gå her.

— Det er tydelig at trafikantene er vant til trafikk her og at de dermed er mer oppmerksomme. Verre er det noen steder der det bare går bybanespor. Folk med høy musikk i ørene går rett ut i veien uten å se seg for, sier Mortensen.

En god parkeringsplass Fortsatt er det problemer med feilparkerte biler i traseen. Flere ganger har de sett seg nødt til å få biler tauet bort. Størst er problemet i Bjørnsons gate og Inndalsveien. En bileier som måtte flytte sin bil kunne fortelle at han uansett ville fortsette og parkere der. Argumentet hans var at «Dette er en god parkeringsplass».

Er du klar for Bybanen? Si din mening her.