Tirsdag klokken 15 var forurensningsnivået igjen oppe i helseskadelige nivåer på Danmarks plass. Da ble innholdet av nitrogendioksider målt til 224,6 mikrogram pr. kubikkmeter luft.

Grensen før luften klassifiseres som «svært dårlig» går ved 200. — Byrådet må ta i bruk forskriften om datokjøring som ble vedtatt i bystyret for en drøy uke siden. Det er en skandale at dette ikke er gjort allerede, sier Tina Åsgård, SVs representant i komité for miljø og byutvikling.

- Utilstrekkelig beredskapsplan

Hun mener byrådet har kunnskapen som skal til for å unngå helsefarlig luft på et ulovlig høyt nivå i Bergen.

— Byrådet sitter med hendene i fanget og viser til at de følger en utilstrekkelig beredskapsplan som de selv har vedtatt, og som i praksis innebærer at ingenting skal gjøres før vi er langt over ulovlig nivå når det gjelder luftforurensning, sier hun.

Åsgård mener byrådets tiltakspakke i beredskapsplanen er for slapp.

— De puslete tiltakene som har blitt satt i verk i dag, har ikke virket. Nå må byrådet må vise at de prioriterer innbyggernes helse over retten til å forurense, sier hun.

Byrådsleder Monica Mæland (H) registrerer at NO-målingene nå viser rødt.

- Et dramatisk tiltak

— Vi er mest bekymret for utviklingen av NO. Vi er i fortløpende kontakt med etat for miljørettet helsevern om situasjonen, sier byrådslederen.

- Når blir datokjøring aktuelt å innføre?

— Datokjøring er et ekstremt virkemiddel der helseeffekten må stå i forhold til hvor dramatisk tiltaket er. Datokjøring er noe som kan innføres når luftkvaliteten er svært dårlig eller prognosene tilsier at det vil være svært dårlig luftkvalitet de neste 48 timer, sier Mæland.

Denne beslutningen er det beredskapsrådet som fatter.

— Målet er best mulig luft, og vi må jobbe både kortsiktig og langsiktig for å oppnå dette. Men vi må være ganske sikre på at det vil være dårlig luftkvalitet i flere dager fremover før vi innfører noe så dramatisk som datokjøring, sier Mæland.

- Flere i bystyret mener tiltakene i beredskapsplanen for slappe?

— Opposisjonen mener køpris er omtrent eneste tiltak som virker. Da er det viktig å minne om at køpris har til hensikt å fordele trafikken over en lengre tidsperiode på døgnet. Bilene forurenser fremdeles like mye uansett når de kjører.

- Ingen skal fryse

Byrådslederen sier de har bedt Samferdselsdepartementet om å få hjemmel til å innføre miljødifferensierte bompenger, som vil si at folk med biler som slipper ut mye NO må betale mer enn folk med biler som slipper ut lite.

— En dieselbil slipper ut rundt 40 ganger mer NO2 enn en bensinbil. Det er et tiltak som konkret gjør noe med problemet, sier Mæland.

I går iverksatte Statens Vegvesen en omfattende rengjøring av veiene for å få ned verdiene for svevestøv som kommer fra veislitasje fra piggdekk og forbrenning av ved og diesel.

— Både vedfyring og skip i havnen bidrar til utslipp av PM10 (svevestøv) og NO. Et forbud har vi foreløpig ikke lov til å innføre, men vi oppfordrer folk til å begrense vedfyring og bytte til andre oppvarmingsalternativer. Men ingen skal fryse, så vi kommer ikke til å nekte noen å holde hjemmene sine varme, sier byrådslederen.

ULOVLIG HØYT: Klokken 15 tirsdag ble innholdet av nitrogendioksider målt til 224,6 mikrogram pr. kubikkmeter luft.