Stoltenberg hadde mye på programmet under sitt besøk i Bergen. Men han ga seg tid, spurte og grov og fikk grundig informasjon om planer og fremdrift for Bybanene av prosjektleder Rune Haugsdal.

– Fra nå av er det arbeid i gang på alle anleggspunktene på bybanestrekningen fra Kaigaten til Nesttun. Fremdriften varierer, men så langt ligger vi innenfor alle hovedfristene på bybaneanlegget, sier Rune Haugsdal.

Tørket en tåre Forsvarsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen fulgte Stoltenberg fra Oslo.

– Det er helt fantastisk å oppleve dette, sier Strøm-Erichsen. Som en av «Bybanens mødre» måtte hun tørke en tåre fra øyekroken da hun så skinneleggingen og arbeidet som skred fremover på Gamle Nygårdsbro.

Staten bidrar til finansieringen av de pågående arbeidene på Bybanen. Dette er en del av Bergensprogrammet del 1 som Stortinget gjorde endelig vedtak om i februar 2006. Men verken Strøm-Erichsen eller Jens Stoltenberg kan love en lignende statlig innsats for den videre utbyggingen av Bybanen fra Nesttun til Lagunen.

Innpakket i gummi Skinneleggingen som har startet nå utføres av Baneservice, som er et selskap eid av Samferdselsdepartementet. Informasjonsleder Liv Bjørge betegner skinnegangen for Bybanen som «fjerde generasjons trikkespor». Det som ligger i dette er at skinnene monteres innkapslet under og på sidene i en tykk pakning laget av resirkulerte bildekk.

– På denne måten reduseres både støy fra skinnene og vibrasjon. Det betyr mindre slitasje og lengre levetid for sporet, forklarer Liv Bjørge. Hun opplyser at denne teknikken er tatt i bruk i flere europeiske byer, som Athen, Madrid, Paris, Berlin og Brussel.

Helsveist I Bergen skal Baneservice legge til sammen nesten 40 kilometer skinner mellom Starvhusgaten og den (foreløpige) endestasjonen på Nesttun. Skinnene er produsert av Østerrikes største stålprodusent, VOEST-Alpine. I slutten av mai ble de fraktet med tog til Duisburg ved Rhinen i Tyskland, og derfram med båt til Hanøytangen på Askøy.

Hver eneste skinnebit er produsert og nummeret for sin nøyaktig tilmålte plass på strekningen, med for eks. helt presis krumming der skinnene skal ligge i kurve.

Når skinnene er lagt, sveises de sammen, slik at skinnegangen blir uten skjøter.

Baneservice regner med å ha en fiks ferdig skinnegang klar i løpet av første kvartal 2010.

PÅ BANEN: De første skinnene til Bybanen legges ved nordenden av Gamle Nygårdsbro. Arbeidene kontrolleres av fra v. byrådsleder Monica Mæland, byråd Lisbeth Iversen, statsminister Jens Stoltenberg og prosjektleder for Bybanen, Rune Haugsdal.
Bjørn Erik Larsen