— Bergen får i desember landets første landstrømsanlegg for offshorefartøy, sier havnedirektør Inge Tangerås fornøyd.

De tøffe tidene i oljeindustrien er blitt svært synlig i Bergen havn. De siste dagene har det ligget minst 10 supplybåter ved kai.

— Det er veldig stille i markedet og det ser ut som det fortsatt kommer til å bli stille en tid fremover, sier skipsmegler Alf Terje Marthinussen i RG Hagland til nettstedet Maritime.no

Med landligge for båtene og stille vintervær er det på nytt tid for å diskutere utslippet fra disse båtene. I formiddag skiftet luftmåleren på Danmarks plass farge fra gult til rødt.

«Helserisiko forekommer i visse områder», heter det nå.

Minst 1000 liter diesel i døgnet

En supplybåt ved kai forbrenner mellom 1000 og 2000 liter diesel i døgnet, avhengig av størrelsen og aktivitet om bord.Det betyr at ti supplybåter brenner om lag like mye diesel ved kai som 2-400 drosjer i full drift. Forutsatt at en drosje forbruker en full dieseltank i døgnet.

I havneloven er det et eget punkt som gir havnevesenet adgang til å nekte skip atkomst på grunn av miljøhensyn.

«Eier og operatører av havner og havneterminaler kan fastsette begrensninger i adgangen til å anløpe havn, av hensyn til sikkerhet, miljø og fiskerinæringen» heter det i loven.

Havnedirektør Tangerås sier at Bergen og Omland Havnevesen ikke vil bruke denne hjemmelen til å bortvise båter i perioder med sterk forurensning.

— I så fall må eierkommunene fatte vedtak om at vi skal gjøre det, sier Tangerås.

Ett uttak for strøm

Når det gjelder utslippet fra supplybåtene har Tangerås utsikt til bedring. I hvert fall ørlite. I desember kan den første supplybåten plugge seg til landstrøm og slå av dieselgeneratoren.

I første omgang er det snakk om bare ett uttak.

Rederiene er positive, men trenger å gjøre noen tilpasninger før de kan nyttiggjøre seg landstrømmen.

— Det er bare to uker siden vi fikk vite hvilken teknisk løsning BOH har valgt. Nå venter vi på en skriftlig bekreftelse, så vil vi gjøre tilpasninger på en eller flere båter, sier Børge Nakken, konserndirektør for teknologi og utvikling i Farstad Shipping.

- Hvor lang tid trenger dere på det?

— Noen måneder går det nok. Men vi er positive og vil tilpasse minst en av båtene som jevnlig ligger i Bergen, sier Bakken.

Også offshorerederiet DOF i Austevoll vil være med og teste ut pilotanlegget.

— Vi vil gjøre tilpasninger på aktuelle skip, sier teknisk direktør Arnstein Kløvrud i DOF.

Ikke for cruisebåter

Supplybåter går på diesel og forurenser mindre enn cruisebåter, som har tungolje på tanken.

— Landstrømsanlegget er for supplybåter, ikke for cruiseskip, sier havnedirektør Tangerås.

- Hvorfor kan ikke cruisebåtene bruke det?

— Dette anlegget er ikke dimensjonert for cruisebåter. En cruisebåt trenger helt andre strømmengder og strømstyrke enn en supplybåt, sier Tangerås.

Pris: syv millioner

Stikkontakten på kaien koster syv millioner kroner å installere. Anlegget er et spleiselag mellom BOH, kommunen, fylkeskommunen og statlige Enova.

Supplybåtene må betale for strømmen de henter ut, men uten støtten hadde det vært et underskuddsforetak for havnevesenet, påpeker Tangerås.

- Hva med videre utbygging av landstrøm?

Den videre utbyggingen skal diskuteres i havnestyret og havnerådet. Havnevesenet har i arbeid en miljørapport for havnen som skal være klar i april og vil gi grunnlag for beslutningene vi skal ta, avslutter havnedirektøren.