I tiår har turistnæringen i Bergen bekymret seg over at Askøybroen er for lav, og stengte ute de aller største turisskipene.

Nå har havnedirektør Inge Tangerås funnet en løsning som både losene og Kystverket har akseptert. Han har funnet en «gyllen halvmeter» som gjøre at de aller største cruiseskipene som seiler i Europa kan passsere.

— Det har vi gjort ved å snevre inn seilingsleden under broen fra 200 meter til 100 meter. Skipene vil da passere der seilingshøyden er på sitt høyeste. Fremdeles vil vi ligge innenfor den nødvendige sikkerhetsmarginen. Undersøkelser fra Statens Vegvesen viser at det under denne forutsetningen er forsvarlig å tillate en seilingshøyde på 63.5 meter, sier Tangerås.

Dette er tilstrekkelig for de aller største skipene.

Sa nei til åtte anløp

I fjor måtte havnevesenet i Bergen si nei til åtte anløp fra gigantene «Independence of the Seas» og «Adventure of the Seas» fra rederiet Royal Caribbean Cruise Line.

De to skipene krever en seilingshøyde på 63,4 meter. Askøybroen tok maks 63 meter i 200 meters bredde.

— Hvorfor er ikke seilingsleden snevret inn for lenge siden?

TIL BERGEN? Den 15 dekk store giganten «Adventure of the Seas» kan huse drøye 3100 passasjerer.
SCANPIX

— Da jeg startet som havendirektør i 2011 begynte vi å se på problemstillingen på nytt. Mange har vært opptatt av dette, og jeg er glad vi har funnet en løsning alle kan akseptere, sier Tangerås.

Foreløpig er det bare gitt en midlertidig tillatelse, men det er ifølge Havnevesenet lite trolig at seilingshøyden vil bli redusert de nærmeste tre til fem årene.

— Bergen er kanskje den største attraksjonen for cruisepassasjerer på Vestlandet. At vi nå har løst problemet med seilingshøyden er gledelig for Bergen og flere cruisepassasjerer som nå kan få oppleve Vestlandets hovedstad, sier Tangerås.

Han legger til at det på sikt er ønskelig å etablere en ny innseilingsrute fra nord gjennom Skjellangersundet i Meland kommune.

- Stort for turistbyen

Direktør Ole Waberg i Bergen Reiselivslag er fornøyd med endringene, men mener den nye høyden ikke vil utgjøre den helt store forskjellen. Cruisebesøket til Bergen er allerede stort.

— Har egentlig den lavere seilingshøyden vært noe problem?

— I utgangspunktet bør det ikke være hindringer for å komme inn til en by som Bergen. Vi har registrert at noen skip ikke har kommet, men uten at det har vært noen tragedie. Vi har et stort cruisebesøk, og vi har hatt nok å ta av, sier Warberg.

Cruisturistene er det segmentet innen turstinæringen som legger minst penger igjen. De mest lønnsomme er de som overnatter på hotell.

— Men cruisenæringen i Bergen omsetter for 500 millioner. Mange virksomheter er helt avhengig av godt cruisebesøk. Derfor er også cruisenæringen viktig for oss, sier Warberg.