— Veldig bra at det ordner seg for meg, sier 20-åringen.

Han har egentlig kjøpt seg ny Iphone etter at den forrige forsvant med drosjen som fraktet ham hjem til Sædalen etter et Bergenfest-arrangement i juni. Derfor fikk han et gavekort av Norgestaxi i dag.

— Det betyr at jeg kommer ut av dette uten noe økonomisk tap, sier Adrian Rendell.

Bråstart

Morten Røsland hadde sin første arbeidsdag som ny regionsjef i Norgestaxi i dag. Den brukte han til å ordne opp i mobilsaken BT skrev om i går. Der fortalte Adrian Rendell om den gjenglemte telefonen som han to måneder senere klarte å «finne igjen» i byen Arbil i Kurdistan ved hjelp av sporings-app'en «Find my Iphone». Saken ble anmeldt, men henlagt av politiet.

20-åringen la ikke skjul på at han mistenkte sjåføren for å ha beholdt telefonen hans i stedet for å levere den inn på politiets hittegodskontor.

Frikjenner sjåføren

— Selv velger vi å tro at den er plukket opp av neste passasjer, og at sjåføren ikke er delaktig i at telefonen havnet i Irak, sier regionsjef Røsland.

Han vil likevel prøve å spore opp sjåføren for å høre hans versjon.

— Ved hjelp av en bankutskrift som vi skal få fra Adrian, håper vi å finne frem til rette vedkommende. Hvis det viser seg at sjåføren likevel er innblandet i dette, vil vi selvfølgelig ta nødvendige grep, sier Røsland.

Rendell betalte med kort, og ba ikke om kvittering. Derfor blir det noe mer vrient å finne frem til sjåføren.

— Det viktigste for oss er uansett å unngå tilsvarende episoder. Vi er avhengig av fornøyde kunder, sier Røsland.

Ser på rutinene

Han er likevel mest opptatt av å finne gode rutiner for å ta vare på gjenglemte eiendeler i selskapets drosjer.

— Vi har en stående praksis om at hittegods skal leveres inn til politiet. Nå vil vi vurdere om sjåførene heller skal levere dette inn til kontoret vårt på Damsgård, og at vi prøver å spore opp eierne direkte. Hvis vi ikke lykkes med det, skal hittegodset leveres til politiet, sier Røsland.

— Jeg synes det er bra at de ser nærmere på rutinene sine, sier Adrian Rendell.

- Skal være trygt

— Det skal være trygt å kjøre med oss. Vi skal påse at det blir det, sier regionsjef Røsland.

- Har Norgestaxi fått et ufortjent dårlig rykte på seg?

— På generelt grunnlag skjer det mye i drosjenæringen for tiden. Hvis det viser seg at vi har et dårlig omdømme, må vi ordne opp i det. Det skal selvfølgelig være ordnete forhold rundt vår drift, sier regionsjef Morten Røsland.

Adrian Rendell er glad for at drosjeselskapet nå tar grep.

— Det skal være tryggere å kjøre med taxiselskapene enn med pirattaxi, sier han.