Bystyret vedtok i ettermiddag at køprising, i form av såkalte tidsdifferensierte bompenger, skal innføres i Bergen fra 1. januar neste år.

Det betyr at det vil koste 45 kroner for en liten bil å passere bomringen i rushet, mens det vil koste 19 kroner ellers. I dag koster passeringene 25 kroner uansett når på døgnet og i uken man kjører.

Selvmordsparagraf

— Det er viktig for oss å understreke at denne ordningen skal være provenynøytral, det vil si at det ikke er et mål å få inn mer bompenger, sa Asle Wingsternes (H) da han presenterte forslaget som Høyre ganske motvillig har stilt seg bak.

— Vi har en avmålt entusiasme for dette, og bryter nå vårt partiprogram. Jeg håper folk i salen har forståelse for dette, supplerte Høyres gruppeleder Dag Skansen.

Derfor har byrådet lagt inn det SVs Tina Åsgård kalte en «selvmordparagraf»: Dersom det viser seg at det kommer inn mer penger enn forventet, det vil si at mange fortsatt kjører i rushet, kan man justere ned takstene.

Rush: 14.30 - 16.30

Imidlertid vedtok bystyret - med Høyres støtte - å forskyve rushtiden med en halv time i forhold til byrådets forslag. Mens byrådet mente at rushtiden på ettermiddag burde defineres til tiden mellom 15.00 og 17.00, foreslo KrF, Venstre og Byluftlisten å flytte dette til 14.30 - 16.30. Det fikk flertall.

Dermed kan det lønne seg for folk å jobbe litt lenger på ettermiddagen.

— Å slutte 16.30 kan gi oss et problem. Jeg frykter at vi kan få en opphopning med trafikk akkurat klokken 16.30. Mange slutter på jobb rundt da, så jeg tror det hadde vært bedre å la rushtidsprisen vare til klokken 17, påpekte Ove Sverre Bjørdal (Sp).Byråd Henning Warloe (H) sier at en utvidelse av rushtiden vil bidra til å unngå at det oppstår lange køer like før 15.00.

— Og jeg skal love at byrådet vil se på muligheter for å belønne dem som kjører i samme bil, sa Warloe - med henvisning til forslaget om samkjøringsrabatt.

Frp sto alene

Selv om flere partier uttrykte en viss skepsis til hvor effektiv køprising er, var det kun Frp som stemte imot hele forslaget.

— Vi står gjerne alene i denne sal. Men i morgen er det fylkesutvalg, og der står vi ikke alene, sa Silje Hjemdal (Frp).

Hun viste til at samferdselsutvalget i fylket tidligere har gått imot køprising.

— For mange bilister vil den ekstra skattleggingen utgjøre 7000 kroner ekstra i året. Dette fremstilles som et gigantisk miljøprosjekt, noe som betviles av flere, deriblant fremtredende trafikkforskere. Frp vil heller flytte godsterminal og havn og bruke gulrot i stedet for pisk. Kom heller til oss med tiltak som virkelig virker, så skal vi selvsagt støtte det, sa Hjemdal.Også Rødt etterlyste gulrøtter, men støttet likevel køprising.

— Dette er et veldig dårlig forslag, men bedre enn ikke å gjøre noe. Men det ene beinet mangler, sa Torstein Dahle (R).

KrF takket Warloe

KrF, som i høst sikret flertall for prinsippvedtaket om at Bergen skulle innføre køprising, kalte dette en historisk dag for byluften i Bergen.

— Dette har vi hatt på programmet, og har lenge ment at det er et nødvendig tiltak, sa Harald Berge Breistein (KrF).Han viste til en rapport som viser at bilister vil få en tidsgevinst som er høyere enn det bompengene koster, og takket byrådet og Henning Warloe for godt samarbeid i saken.

Peter Christian Frølich (H) er adskillig mer entusiastisk enn enkelte av sine partifeller.

— Jeg har vært tilhenger av dette tiltaket i mange år, så vedtaket i dag føles litt som å komme i mål. Jeg skjønner at det ikke er populært, men jeg tror det er høyst nødvendig for å få ned køene i Bergen, sier han.