NY VEI: Bergensbyråd Ragnhild Stolt-Nielsen, stortingsrepresant Ove Trellevik (H) og ordfører i Os, Terje Søviknes (t.h.) er fornøyd med at det nå blir ny vei mellom Bergen og Os.
MARITA AAREKOL

Regjeringen gikk klokken 11 i statsråd på Slottet. Der var en lenge etterlengtet sak fra Hordaland på bordet.Bompengesøknaden for E 39 Svegatjørn — Rådal er endelig godkjent av departement og regjering. Det betyr at den kan bli behandlet i Stortinget i løpet av høsten, slik at arbeidene med veien kan settes i gang i vinter.

Os-ordfører Terje Søviknes har vært utålmodig, og håpet tidligere i sommer på et vedtak før fellesferien. Det skjedde ikke, men nå er altså saken klar.

Fikk bekreftet

Nyheten ble bekreftet på en pressekonferanse i Oseana klokken 12, arrangert av Frp og Høyre

— Endelig! utbrøt Os-ordfører Terje Søviknes, og sprettet kaken som sto klar.

Han forteller at veien første gang ble planlagt i 1961. Nå kan byggingen starte neste år.

— Dersom saken går gjennom Stortinget i løpet av høsten, kan vi lyse ut kontraktene i vår. Da setter vi spaden i jorden like over sommeren neste år, og ligger bra an til skjemaet for at veien skal stå klar i 2021, forteller prosjektleder Arne Eltvik i Statens vegvesen.

Han fikk spøkefullt beskjed fra leder i samferdselsutvalget i Hordaland fylkeskommune, Gustav Bahus, om å sette fra seg kaffekoppen og begynne å jobbe. Og det ser han frem til, etter å ha planlagt og planlagt de siste årene.

— Dette må være Norges mest planlagte vei. Den er viktig for Bergen og for Os, men også for hele Vestlandet, sa byrådsleder i Bergen, Ragnhild Stolt-Nielsen (H).

Veien skal koste 6,5 milliarder kroner. Av det er 2,6 milliarder bompenger, uten at det fikk Frp-erene på pressekonferansen til å smile mindre.

— Vi bør heller glede oss over at bompengeandelen er såpass lav. 60 prosent statlig andel er bra. Dessuten har det vært viktig for meg at innkrevingen først starter når veien er ferdig, sier Søviknes.

Bompenge-krøll

Veien mellom Rådal i Bergen og Svegatjørn i Os har hatt en lang og kronglete ferd mot byggestart.

15. mai fortalte Bergens Tidende at Samferdselsepartementet innstilte seg på å få et stortingsvedtak for E39 Rådal-Svegatjørn først sent på høsten. Det ville innebære anbudsbehandling vinteren 2015 og spaden i jorden høsten etter.

— Det kan vi ikke finne oss i, raste Os-ordfører Terje Søviknes, og hev seg sporenstreks på telefonen til sine partikolleger i departementet.

Et av problemene som det gjenstod å finne en løsning på, var spørsmålet om hvordan bompengeinnkrevingen skulle foregå.

FEST: Den nye veien mellom Bergen og Os ble feiret med kake på pressekonferansen på Os fredag.
MARITA AAREKOL

Frp, og dermed Søviknes, har ønsket en rentekompensasjonsordning for bompengeprosjekter. Men det vil ta tid å få vedtatt dette i Stortinget, og faren var at Rådal-Svegatjørn ble liggende på vent i mellomtiden.

— Jeg har vært i tett dialog med ledelsen i Samferdselsdepartementet, og fått gjennomslag for kravet mitt fra i vinter om å kutte forskuddsinnkrevingen av bompenger i byggeperioden. I opplegget ligger det nå 18 års etterskuddsinnkreving, fortalte Os-ordfører Terje Søviknes i juni.

PÅHOGG: Slik ser Vegvesenet for seg at den nye E39 mot Bergen blir knyttet til eksisterende E39 ved Moberg og Svegatjørn i Os.