— Vi skal ha en markering av at vi får sammenhengene bro over fjorden klokken 15, sier prosjektleder Øyvind Søvik i Statens vegvesen.

Som bildene viser, er den aller siste seksjonen i ferd med å løftes på plass.

— Seksjonen venter på å bli flyttet de siste meterne, slik at den lukker igjen det som gjenstår. Den skal være på plass i løpet av ettermiddagen, forteller prosjektlederen.

Må sveises sammen

Dermed kommer varaordfører Mona Hellesnes i Hordaland fylkeskommune og ordførerne i Ullensvang, Granvin, Eidfjord og Ulvik for å markere at det nå er sammenhengende forbindelse over Hardangerfjorden.

— Hvordan blir markeringen, blir det champagne og tale?

— Vi vil servere en kake, og så blir det sikkert noen velvalgte ord.

Men selv om broen nå blir sammenhengende, går det foreløpig ikke an å gå over den.

— Broen skal først sveises sammen. Seksjonene er midlertidig festet sammen, når de er sveises vil broen være koblet mot land på begge sider, sier Søvik.

Norges lengste hengebro

Fremdeles får kun de som jobber på broen komme utpå den.

I slutten av juni neste år åpner den, og da får alle andre muligheten til å ta seg tørrskodd over fjorden.

Hardangerbrua er planlagt som en tofelts hengebro med gang og sykkelveg. Den får et hovedspenn på 1310 meter og en total lengde på 1380 meter. Hardangerbrua vil bli den lengste hengebroen i Norge når den står ferdig.

— Slank og monumental

Brotårnene rager 200 meter over fjorden, mens seilingshøyden blir på 55 meter.

- Hvordan er det å se broen stå der i all sin prakt?

— Vi som jobber i prosjektet har vent oss til det. Jeg synes broen blir både slank og monumental.

Hardangerbrua_7nov_ak_SMA_6672.jpg
Arnstein Karlsen