NRKs radiosjef Nils Heldal fnyser av påstanden.

— Jeg tror ingen ved sine fulle fem vil klare å komme med en slik beskyldning. Det innebærer at folk blir sett på som viljeløse roboter som går ut og skraper opp biler etter å ha sett det på tv. Det er ingen sammenheng. Folk som leser påskekrim går ikke ut og dreper noen etterpå, sier Heldal i en kommentar til at stasjonssjef Tone Midttun ved Fyllingsdalen politistasjon antyder at der er en sammenheng.

— Når noe blir vist på tv, så kan ungdommer bli påvirket. Dette er veldig individuelt, men er du lett påvirkelig, så kan slike ting skje. Vi har diskutert denne sammenhengen. Det er blitt vist til at dette har vært på tv, sier Midttun.

«Snille gutter får aldri noe»

For halvannen uke siden hadde politiet i Fyllingsdalen en sak på Helgeplasset, der noen hadde gått på siden av to-tre biler og skrapet. Politiet tror ikke det er noen sammenheng med denne saken og saken på Mathopen, men Midttun antyder at NRK-innslaget har skapt såkalte «copy cats».

— Når noe blir i vinden, så skjer det gjerne flere steder. Det blir kult, på linje med tagging, sier Midttun.

Reklamesnutten for radioprogrammet «Herreavdelingen» viser programleder Finn Bjelke idet han åpner en bildør slik at en vakker kvinne kan sette seg inn. Så kommer det en annen mann og setter seg inn i førersetet. Bjelke tar opp en nøkkel og setter en ripe langs hele siden på bilen idet den kjører av gårde. Teksten Bjelke leser til reklameinnslaget, er følgende:

«Jeg har tenkt litt på det der at snille gutter aldri får noen ting, og alltid havner sist i køen... Prøv å få til en rampestrek hver dag».

Ville sende regning til NRK

Bjelke ville ikke kommentere saken overfor Bergens Tidende i går, men henviste til Heldal.

Radiosjefen forteller at reklameinnslaget ble tatt av luften.

— Begrunnelsen for å ta det av var ikke at vi trodde det fikk folk til å stripe opp biler. Men «Herreavdelingen» skal være et positivt program, og da syntes vi ikke reklamen passet, sier Heldal.

Han forteller at han mottok et par og tjue klager på innslaget.

— Tre-fire av dem ville sende regningen til oss fordi de hadde fått bilen sin oppskrapet. Noen klaget på at reklamen oppfordret til rampestreker. Den siste halvdelen mente at innslaget ikke var representativt for det positive programmet «Herreavdelingen» er, sier Heldal.

Bilemblemer stjålet

— Ungdommer gjør sånt, sier han når vi forteller om de rundt 50 bilene på Mathopen som er ramponert. I tillegg til at de er oppstripet i lakken, er bilemblemer stjålet. Politiet ber foreldre være observante hvis de finner emblemer fra blant annet Chrysler, Mitsubishi, Toyota, Nissan, Subaru og Opel.

Mange av bilene er påført skader det fort kan koste 10.000-15.000 kroner å reparere. Samlet kommer kostnaden opp i flere hundre tusen kroner.