I løpet av helgen dukket det opp en falsk markedsføringskampanje som tilsynelatende er fra Handelhøyskolen BI på nettet.

På typiskbi.com hadde den tidligere BI-studenten «Line» fått karriere som togkonduktør, «Svein» hadde blitt ansvarlig for «on air»-lampen hos Radio Norge, mens «Mona» var butikkmedarbeider.

Stuntet var en parodisering på reklamekampanjen typiskbi.no, hvor flere kjendiser forteller om sin BI-bakgrunn.

— Ikke-sosiale navere

— Nettsiden hadde misvisende lenker og sjikanerende innhold, oppsummerer BIs fungerende kommunikasjonsdirektør Yngve Kveine ved Handelshøyskolen BI til E24.

Mens BI på den ekte siden skriver at det arrangeres massevis av turer og events gjennom hele studieåret, står det samme sted på typiskbi.com at BI «ikke er usosialt, men folk er generelt ikke så oppgående».

— Vi ser alvorlig på dette da all kopiering og misbruk av BIs åndsverk og logo er ulovlig, fortsetter BI-direktør Kveine til nettstedet.

Supportergjeng sto bak

En sjekk av hvem nettsiden er registret på fører deg direkte til Norges Handelshøyskole og studentenes supportergjeng, ASAP.

— Det var ment som moro. Det har ikke noe med BI direkte å gjøre, det var mer til supportergjengen på BI som vi hele tiden har en humorbasert supporterkamp gående med, sier supportergjeng-leder Martin Schütt til E24.

Han sier at de på bakgrunn av reaksjonene valgte å legge ned nettsiden mandag formiddag.