— Svaret må jo være der ute et sted, sa politiinspektør Tore Salvesen da jakten på mobilkunden ble kjent i pressen i begynnelsen av august.

Tidlig i Dung-etterforskningen, før noen hadde status som mistenkt, arbeidet politiet med det de omtalte som et mystisk mobilspor.

Ba om tips fra publikum

Politiet mente noen hadde forsøkt å opprette et mobilabonnement i Dung Tran Larsens navn. Forsøket skulle ha skjedd onsdag den 25. juli, fem dager etter Dung ble meldt savnet av sin ektemann.

Politiet visste om forsøket fordi en mobilforhandler denne dagen hadde ringt til Telenor for å sjekke personalia på Dung. Telenor hadde registrert henvendelsen og blitt mistenksomme på navnet. Det hele kunne se ut som noen hadde gjort et mislykket forsøk på å opprette et mobilabonnement.

Politiet ble kontaktet og de oppfattet straks tipset som meget interessant og satt av tid og ressurser for på å finne ut hvem denne mobilforhandleren var, og hvem som kunne ha forsøkt å opprette abonnementet via forhandleren. 40 mobilforhandlere som hadde ringt Telenor den dagen ble samlet inn og oppringt.

— Vi vet ingenting om hvem som ville opprette abonnementet, eller om forhandleren. Dersom noen husker å ha ringt inn en ID-forespørsel til teleoperatøren denne dagen, ber vi om at de kontakter oss, sa Salvesen da BT omtalte saken 3. august i år.

- Svaret må jo ligge der ute

Noen dager senere var den mystiske kunden ennå ikke identifisert. Politiets hovedteori var at noen hadde forsøkt å opprette et mobilabonnement i Dung Tran Larsens navn for å distrahere etterforskningen.

— Vi vet ennå ikke hos hvilken forhandler vedkommende forsøkte å opprette abonnementet, men svaret må jo være der ute et sted, sa Salvesen den 7. august.

Da politiet noen dager senere fikk svar, lå det hos Tore Salvesens egne etterforskere. Det var deres egen etterforskningsaktivitet som hadde ført til at Dung sitt navn hadde havnet i Telenor sitt datasystem.

— På et tidlig tidspunkt i etterforskningen, før Kripos kom inn i bildet, sendte vi noen av våre egne folk ut på Sotra for å stille noen generelle spørsmål til ulike mobilforhandlere. En av ekspeditørene var svært velvillig og la Dungs navn inn i systemet, forteller Salvesen.

Hos Telenor gikk det ikke frem hvilken forhandler som hadde ringt, og derfor så ikke politiet sammenhengen med sin egen etterforskning og at Dung sitt navn hadde havnet i datasystemet.

- Bitt oss selv i halen

Da feilen ble oppdaget, var politiet raske med å skrinlegge sporet i all stillhet.

— Jeg kan se poenget med at vi har bitt oss selv i halen og egentlig etterforsket oss selv. Slik situasjonen var da dette ble kjent, ønsket vi ikke noe oppstyr. Jeg kunne gått ut og sagt at vi hadde tabbet oss ut eller brukt et annet ord, men det valgte jeg å ikke gjøre, sier Salvesen.

— Hvilke konsekvenser fikk denne saken for resten av etterforskningen?

— Vi ble enda mer opptatt av kvalitetssikring, slik at vi ikke skulle gjøre noe slikt igjen. Jeg vil ikke karakterisere det vi gjorde som en blunder eller en tabbe, men det er helt klart at vi brukte ressurser på noe vi egentlig ikke hadde trengt å bruke ressurser på, sier Salvesen.

Bergens Tidende
POLITIET