”Ett, to – ett, to – tripp, tripp, tripp!”

Ebba Gunnesdal leder bestemt kvinnene gjennom dansen.

Kvinnene svinger på hoftene, det risler i blanke messingblad pent dandert rundt hoftene. Magedans handler ikke om mage og navle, slik mange tror. Det handler om å bevege hoftene og bekkenet.

Hver mandag og torsdag samler Ebba Gunnesdal kvinner i Framohallen, lar arabiske toner strømme ut fra ghettoblasteren, hoftene ruller.

Får ikke lov til å slutte å danse

– Det vanskeligste med magedans er å isolere overkropp og underkropp. Å bevege den ene delen av kroppen uten den andre, sier Tone Nilsen, en av deltakerne på kveldens kurs. Hun tilføyer: – Man må bli kjent med helt nye muskler, muskler man ikke ante man hadde.

Det er muskler i rygg, mage og bekken som får kjørt seg. Muskler man ikke bruker så ofte. Muskler som har godt av å få bevege seg litt, i følge damene, det gjelder både forebyggende og for allerede skadete rygger.

– Vi har ikke høyt tempo. Dette er en rolig treningsform. Det er spesielt bekkenet som blir godt trent, og det er en del av kroppen man ikke vanligvis trener. Samtidig trener vi på avspenning. For at dansen skal være flott må vi være avslappet, så vi må bruke musklene samtidig som vi slapper av. Det er sunn trening, sier kursleder Gunnesdal.

Selv hadde hun dårlig rygg etter 25 år i helsevesenet. Etter hun begynte å danse for elleve-tolv år siden, har pipen en annen lyd. Etter utallige dansetimer har ryggen blitt bedre.

– Legen min sier jeg ikke får lov til å slutte å danse, sier Gunnesdal.

Hjelper på bekken og stive rygger

Selv begynte Ebba å holde magedanskurs for syv år siden. I dag leder hun magedansforeningen i Bergen, Zamila , og lærer andre kvinner å riste på hoftene gjennom Friundervisningen.

– Magedans har god effekt på mange problemer. Jeg har elever som stadig forteller om forbedringer i hofter, bekken, mage. Jeg har også hatt en dame her som slet med å få barn. Hun gjennomgikk prøverørsbefruktning, men etter hun begynte på magedans, ble hun plutselig gravid, sier kurslederen.

En av dem som gjerne skriver under på helsegevinsten er Åse Øksnes. Nå har hun danset i fire år. Både på kurs og hjemme i stuen.

– Jeg fikk en kraftig bekkenløsning under svangerskap. I to år kunne jeg kunne knapt gå, sier Øksnes.

Magedansen har hjulpet henne å bli mykere i kroppen.

– Jeg merket forskjell bare etter et par måneder. Det har hjulpet helt enormt, sier hun.

Fysioterapeuter som dropper innom kursene kjenner igjen bevegelsene.

– Vi gjør de samme rullebevegelsene i hoftene som man gjør når man bruker terapiball i fysioterapien, forklarer Gunnesdal.