210 anløp og 136.000 passasjerer ble fasiten i år. Også 2004 kan bli rekordsesong. Allerede nå er det anmeldt 186 anløp, og hele 30 av disse er med skip på over 70.000 bruttotonn, mot 15 anløp av så store skip i årets sesong.

Slik det ser ut, starter 2004-sesongen allerede 21. april med «Van Gogh», som kommer hele ni ganger. Siste skip kommer 26. september. Det er «Bremen».

Siste internasjonale anløp for året fant sted i går. Da anløp den Bahamas-registrerte 25.000-tonneren MS «Albatross» med 800 tyskere om bord. Hele 43.500 tyskere har i år kommet til Bergen på cruiseskip. Det holder til en førsteplass. Annenplassen sørger britene for med cirka 1000 færre passasjerer enn tyskerne.

«Queen Mary 2» i juli

Det ble gjort skikkelig stas på tyskerne om bord i «Albatross». Bergen Brandkorps Musikkorps iført sine festlige røde Bergens-hatter sto oppstilt på Skolten og underholdt ved skipet i en munter halvtime fra klokken 19.

Skipet har i sesongen hatt hele åtte anløp i Bergen og har fraktet 6500 tyske passasjerer. Skipet er også påmeldt med åtte anløp i 2004-sesongen.

Den største begivenheten neste år blir en «Bergen Cruise Festival» lørdag 17. juli, da verdens største cruiseskip, franskbygde «Queen Mary 2» på cirka 150.000 bruttotonn kommer til byen. Den dagen kommer i tillegg tre andre cruiseskip, MS «Black Prince», MS «Ocean Majesty» og MS «Delphin Renaissance».

Cruiseanløpene er blitt en viktig inntektskilde for det bergenske næringsliv og for havnevesenet.

Store penger til Bergen

Pensjonert havnedirektør Nils Standal har videreført tidligere undersøkelser fra 1993 og kommet frem til at cruiseskipene og passasjerene/mannskapet etterlot seg en omsetning på 168 millioner kroner i 2002.

Tallene stemmer godt med tilsvarende undersøkelser i Stockholm. Den svenske hovedstaden hadde i 2001 182 anløp og en beregnet omsetning på 157 millioner kroner.

Tallene fra undersøkelsen i Bergen viser at omsetningen fra passasjerer på dagsbesøk var på vel 66 millioner kroner. Mannskapene la igjen vel 11 millioner kroner. Havnevesenet fikk nesten fire millioner kroner i avgifter. Omtrent det samme gikk til losavgifter. Vann og bossavgifter var på vel en million kroner, mens taubåter, agentavgifter og fortøyningskostnader førte til inntekter nær to millioner kroner for dem som fikk slike oppdrag.

Proviant for 15 millioner

Det betyr at 88 millioner kroner ble lagt igjen i Bergen. I tillegg leverte oljeselskapene bunkers for 70 millioner kroner og skipshandlerne proviant for 10 millioner, altså totalt 168 millioner.

Bergenske skipshandlere leverte i tillegg også proviant til cruiseskip i andre havner til en verdi av 15 millioner kroner.

— Nå kan vi dokumentere hva cruisenæringen betyr for Bergen og dermed hvor viktig ny innseiling er for byen og næringslivet, sier prosjektleder Ola Hiis Bergh i organisasjonen Cruise Destination Bergen Fjord Norway.

I går seilte i hvert fall «Albatross» fra Bergen som sesongens siste flytende hotell - med musikalsk finale fra en fornøyd cruisenæring.

FINALE: Bergens Brandkorps Musikkorps sørget i går for at sesongens siste cruiseskip, tyske MS «Albatross» fikk en feiende finale i Bergen.<br/>FOTO: RUNE NIELSEN