— Det er en hån mot befolkningen i Ytre Arna. Her kunne veivesenet ha rettet opp litt av tabben de gjorde da de første murene ble bygget. Men nå viser de sin motvilje i full bredde, sier bystyrepolitiker Geir Dale (Ap).

Han snakker om det som på folkemunne blir kalt "skammens mur", eller klagemuren i Ytre Arna. Miljøgateprosjektet, som skulle ruste opp det gamle industristedet, er blitt en torn i øyet på lokalbefolkningen.

- Ser ikke ut

Ikke bare har byggearbeidene fratatt forretningene parkeringsplasser, og dermed kunder. Mange mener dessuten at opprustningen har ødelagt karakteren til Ytre Arna sentrum. Gamle steinmurer er erstattet av grå betong, til tross for reguleringsplanen sier at alle nye murer skal bygges i naturstein.

— Et viktig kulturminne er fullstendig ødelagt. Gråsteinsmurene som var der før, gikk i ett med parkanlegget. Nå ser det ikke ut i måneskinn, sier Dale.

Tidligere i vinter måtte Vegvesenet legge seg flat og innrømme at de ikke hadde fulgt bestemmelsene i reguleringsplanen.

— I utgangspunktet bygget vi i betong fordi det ikke var plass til å etablere en tørrsteinmur. Men vi burde selvsagt hatt en dialog med Bergen kommune først, ikke i etterkant, slik det er blitt nå, sier seksjonsleder Arild Hegrenes i Statens vegvesen.

- Fint betongarbeid

Nå har etaten søkt om dispensasjon fra reguleringsplanen for å få beholde betongmuren. For å pynte på muren foreslår å dekorere den med teppemønstre fra gamle Arne Fabrikker, som ligger like ved.

— Vi er i dialog med kommunen for å gi muren et mykere utseende. Nøyaktig hva det blir til, vet jeg ikke, sier Hegrenes.

- Betyr det at dere er enige med at muren slik den står nå ikke er særlig fin?

— Tja, det er jo et smaksspørsmål. Det er fint betongarbeid, men det er klart at det er en stor flate, sier Hegrenes.

Enda mer betong

Dale reagerer på at veivesenet også etter at denne saken kom opp, har fortsatt å bygge murer i betong. Senest de siste ukene er en mindre mur støpt i samme betong.

— Det hadde ikke vært vanskelig å lage den i naturstein, og slik dempet inntrykket av den store betongmuren. Men det virker ikke som om veivesenet er interessert i å komme kommunen i møte, sier Dale.

Det avviser Hegrenes. Han mener den nye muren er så liten at den ikke er et problem.

Marmor ble granitt

Dale sier at han innser at løpet trolig er kjørt når det gjelder den største muren, men at det fortsatt er mulig å legge naturstein utenpå en mur ned mot fabrikken. Han reagerer dessuten på at Vegvesenet har byttet ut marmorplatene som omkranset monumentet over Jebsen-brødrene med granitt.

— Dette er et kulturminne, laget av den kjente bergenskunstneren Ambrosia Tønnesen. Tidligere var det marmor og marmorert skifer der. Nå ser det helt dødt ut, sier han.

Hegrenes kan ikke svare på hva som har skjedd rundt monumentet. Han medgir at det har vært mye kritikk mot miljøgateprosjektet i Ytre Arna.

— Men når det snart står ferdig, er jeg sikker på at lokalbefolkningen vil oppfatte det som et løft for hele stedet, sier han.

- Går ikke an

Byråd Lisbeth Iversen (KrF) var i går på befaring i Ytre Arna. Hun kaller hele saken "utrolig", og er klar på at Statens vegvesen ikke vil få dispensasjon til å la murene bli som de er.

— Dette går ikke an. Det er veldig tydelige føringer i reguleringsplanen om at murene skal fremstå som natursteinsmurer. Jeg skal ikke blande meg inn i mureteknikkene, men det må da være mulig å forblende med naturstein-front utenpå de betongmurene, sier hun.

Iversen vil kalle Statens vegvesen inn på teppet for å få klarhet i hva som har skjedd i saken.

Hva synes du er løsningen på muren? Si din mening her!