RAGNHILD HOV

Trøst deg selv med at du trolig verken er syk eller deprimert. Trolig er du heller ikke alene om å føle at hverdagene er uendelige lange de første ukene i januar. Sannsynligvis har ektefellen, samboeren, naboen og kollegene dine det likedan.

— Gå en tur og bli i godt humør, sier idrettseksperten.

— Søk sammen med venner og få gnisten tilbake, sier psykologen.

Kroppen reagerer

— Så langt nord som vi bor, hvor mange knapt ser solen i de mørkeste vinterukene, blir kroppen stresset av mørket og kulden, forklarer Judith Perry.

Hun er førsteamanuensis ved Universitetet i Tromsø og har forsket på hvordan psyken vår påvirkes av årstidene. Perry advarer mot å la trøttheten og slappheten overmanne oss.

— Kall det ikke vinterdepresjon. Kall det stress. Vinterdepresjon er en sykdom som kan behandles blant annet ved lysterapi Ca. to-tre prosent av befolkningen har så alvorlige symptomer at de trenger behandling, forklarer hun. - Vi andre lider av det vi kan kalle vinterstress. Symptomene våre er nemlig typiske stressymptomer som vi får fordi kroppen reagerer på kulden og mørket, sier hun.

Si fra om trettheten

Perry anbefaler oss å snakke om motløsheten og trettheten.

— Prøv ikke å skjule at det er tungt å komme i gang om morgenen. Det hjelper å vite at andre føler det likedan, er psykologens enkle råd. Arbeidsledere må også gjerne vise litt raushet med nedstemte arbeidskolleger.

— Men det er ikke lov å la arbeidskamerater dyrke vinterstressen i det uendelige. Arbeidsoppgaver kan også virke stressdempende.

Det kan være fristende å trøstespise. Glem det!

— Unn deg gjerne en sjokoladebit, men spis ikke hele godteposen med en gang. Fet kost bidrar bare til å forsterke trettheten og motløsheten. Grønnsaker, frukt og lite fettholdig kost tilfører kroppen energi og gjør oss oppkvikket. Slik mat virker som rene oppstiveren i mørketiden, sier Perry.

Og Obs! Et vennelag med god mat og vin kan virke som den rene vitamininnsprøytingen i vinterkulden.

Mosjon hver dag

Mosjon hver dag gir overskudd.

— En halv time er nok til at helsen blir bedre, er budskapet fra Anita Odland, avdelingsdirektør i aktivitetsavdelingen i Sosial- og Helsedirektoratet.

Odland peker på at ny forskning bekrefter at mosjon gir like god effekt som medikamenter i behandlingen av lettere angst og depresjon.

— Alle burde prøve mosjon for å kurere hverdagsstress. Det fine er at det ikke er nødvendig å løpe. Rask gange eller en aktivitet som gjør deg andpusten, er nok.