Utbyggingen av en ny togtunnel gjennom Ulriken vil få konsekvenser også for områdene i nærheten, og Møllendalsveien og Danmarks plass vil bli sittende igjen med svarteper.

Skal den tunnelen sprenges ut, må man begynne i begge ender. Dermed må tunnelmassen fraktes vekk med lastebiler, fra Fløen og til sin endelige hvilepass på en fylling i Arna.

Ingen bra løsning

— Det er riktig at det blir en god del lastebiler, og at dette skal skje gjennom Møllendalsveien. Det er også riktig at det kan by på en del trafikale problemer, sier Knut Karevoll i Jernbaneverket.

Den planlagte ruten vil gå fra Fløen til Møllendalsveien, til Danmarks plass og derfra til Arna.

— Det er ikke en bra løsning, men det er den beste av alle alternativene, sier Karevoll.

Han opplyser at det er snakk om 60 lass med stein per dag, som sammen med returene blir til sammen 160 turer langs strekningen per dag. Arbeidstiden vil strekke seg fra klokken seks om morgenen til elleve om kvelden. Arbeidet skal etter planen starte i desember i år.

— For å redusere negativ påvirkning vil vi kjøre ut massene i lavtrafikkperiodene. Det vil si at vi tar en pause rundt klokken åtte, og en ny rundt klokken fire, og kjører heller utover kvelden, sier Karevoll.

Stor belastning

Hans Krossøy i Møllendalens Vel reagerer på løsningen som er valgt. Han peker på flere utfordringer.

— Møllendalsveien står fremfor en betydelig utbygging, som delvis vil overlappe i den samme perioden. Det kommer nye studentboliger, barnehager og mer. I tillegg er forholdene for fotgjengere og syklende i dette området allerede sterkt belastet, sier Krossøy.

— I tillegg er det konsekvensene i Solheimsviken og Danmarks plass. I minst tre vintersesonger skal dette bidra med dieseltrafikk i et allerede sterkt forurenset område, sier han.

Karevoll i Jernbaneverket er enig.

— Det skal skje en del annen byggeaktivitet i samme periode, og det blir en belastning, det er ikke tvil om det, sier han.

— Der ikke bra å kjøre så mange lastebiler gjennom et boligområde. Men det blir i hvert fall bedre når deler av Møllendalsveien blir oppgradert, og det kommer en ny gangbro over Møllendalselven, sier han.

Krossøy påpeker imidlertid at den nye infrastrukturen i området som Jernbaneverket vil benytte seg av i stor grad skal betales av boligutbyggerne i området.

Annen løsning

Krossøy ville helst sett at massene ble fraktet ut langs togskinnene og ut gjennom godsterminalen, og derfra gjennom Fløyfjellstunnelen og til Arna. Dette er en løsning Bergen kommune også har etterspurt.

I et brev til Jernbaneverket uttrykker kommunens samferdselsetat sin misnøye med Møllendalsløsningen. Samferdselsdirektør Atle Kleppe sier kommunen ønsket transporten ut langs Jernbaneverkets egen eiendom, altså langs skinnene, for å spare Møllendalen.

— Denne løsningen har de ikke snakket med samferdselsetaten om. Etter det brevet vi sendte, har ikke jeg vært involvert, sier Kleppe

— Jeg tror nok ikke det ville skjedd noe i denne saken uten at jeg fikk vite om det, sier han.

Karevoll i Jernbaneverket mener likevel det er en enighet.

— Vi har ikke en underskrevet avtale, men vi har hatt møte med representanter fra samferdselsetaten, oppnådd en enighet med dem. Det er sikkert mange saker som ikke Kleppe hører om. Dette er jo ikke en så stor sak, sier Karevoll i Jernbaneverket.

— Det er ikke gjort noen avtale, og vi har ikke gitt noen godkjenning. Vi har ikke noen enighet om dette, sier Kleppe.

Vi vil fortsatt jobbe for å få til den andre løsningen, langs skinnene, sier han.

Hva synes du om planene? Si din mening her.