Samtidig er fallet i leseroppslutningen på papir halvert, viser ferske lesertall fra TSN Gallups Forbruker & Media. Mobilen er derimot den store vekstvinneren for de mediehusene som tilbyr det.

— Selv om tendensen i de nye tallene er den samme som vi har sett de siste årene, er utviklingen noe forskjellig. Nedgangen for papirproduktene er mindre samtidig som veksten for nettutgavene flater noe ut, skriver Mediebedriftenes Landsforening (MBL) i en melding.

Nett større enn papir

Bergens Tidende gikk fra 229.000 daglige lesere på samme tid i fjor til 216.000 nå, en nedgang på 14.000. Samtidig økte antall daglige lesere på nett fra 207.000 til 218.000, en økning på 11.000. For første gang måler BT antall lesere på mobil, som er 73.000.

— Det er ikke uventet at vi får en nedgang på papir, det er en trend vi har sett i flere år. Men det er ingen krise; vi snakker om en papiravis som har mer enn 200.000 daglige lesere. Det som er tydelig for oss, er at på hverdager er papiravisen en av flere kilder. Folk bruker mobil og nett i større grad. I helgene er folk i en annen modus og bruker mer tid på papiravisen, sier sjefredaktør Gard Steiro.

- Papiravis i mange år

Nedgangen i lesing på papir er 2,3 prosent for alle de målte avisene, men de største mediehusene klarer seg bedre. De 17 avisene som har mer enn 75.000 lesere, har en nedgang i snitt på 1,2 prosent, men for Bergens Tidende er den større.

— Vi må undersøke hva årsaken er. Disse tallene har variert fra år til år uten at vi har gjort store endringer med journalistikken vår. Selv om vi faller mer enn snittet, opplever vi det ikke det som svært dramatisk da vi øker på nett og mobil, sier Steiro.

— Når er papiravisen en saga blott?

— Det tror jeg er lenge til - mange, mange år.

Unntaket Aftenposten

BA har en nedgang på 5000 lesere til 67.000 nå, men nettstedet har økt med 5000 til 113.000 lesere. For lokalavisenes papirutgaver er nedgangen mindre enn ved forrige måling, og nettutgavene øker eller holder seg stabilt. Samlet beholder de fleste sin sterke markedsposisjon på de lokale markedene, skriver MBL.

Det store unntaket i papirverden er landets største abonnementsavis, Aftenposten. Hele 43.000 flere leser papiravisen, og Aftenposten har nå 653.000 lesere. Samtidig vokser de fortsatt kraftig på nettet og særlig på mobil.

VG nær to millioner

Ellers er vinnerne nok en gang nisjeaviser med en samlet fremgang på 4,4 prosent. I denne gruppen finner vi for eksempel Klassekampen, Morgenbladet, Vårt Land og Nationen. Dagens Næringsliv har også vekst både for papir- og nettutgaven. Papirutgaven økte med 9000 lesere til 272.000 lesere.

De to store løssalgsavisene VG og Dagbladet opplever også at færre leser papiravisen, men VG mister flere papirlesere enn Dagbladet. Som de andre mediene øker begge mye på nett og mobil. Landets største avis, VG, har nesten to millioner lesere på nett og én million på mobil.

Hvilken plattform liker du best til nyheter - papir, pc, nettbrett eller mobil? Syng ut i kommentarfeltet!