Stortingsrepresentanten mener regjeringen kan kutte køene i Nav og få flere i arbeid ved å invitere bemanningsbyråene til samarbeid, skriver Aftenposten.

— Når saksbehandlerne i Nav ser kandidater som relativt enkelt kan hjelpes, kan deres informasjon sendes over til bemanningsbyråer de har avtale med. Da kan Nav prioritere å bruke ressurser på dem som har lengre vei tilbake, sier Heggelund til Aftenposten.

Byråene vil etter Heggelunds modell tjene sine penger, som de gjør i dag, ut fra hvor mange de får i jobb.

— Det er ingen mirakelkur, men byråene sitter på mye kompetanse, sier Høyre-politikeren.

Flere Nav-kontorer jobber slik allerede i dag, men Heggelund mener arbeidet bør formaliseres.

— Vi må se om bransjen også kan brukes mer aktivt enn i dag, men hvordan vi best gjør det er et spørsmål vi har bedt Nav-utvalget om å vurdere, sier statssekretær Thor Sættem (H) i Arbeidsdepartementet.

Fikk hjelp

Hege Mansika (51) hadde jobbet i Dagbladet i 27 år - 13 av dem som resepsjonist - da hun i starten av 2013 fikk beskjed om at hun mistet jobben på grunn av nedskjæringer.

— To dager før jeg fylte 50 fikk jeg oppsigelsen. Det er ikke til å legge skjul på at det er tøft å miste jobben.

Etter å ha søkt jobber siden februar, parallelt med oppsigelsestiden, var hun i august i fjor i ferd med å miste håpet. Da hadde hun også kontaktet Nav og sendt CV-en sin til en rekke bemanningsbyråer.

— Hos Nav sa de at de ikke kunne hjelpe meg før jeg var ferdig i den gamle jobben, da kunne jeg få dagpenger. Men jeg ville ikke ha penger, jeg ville ha en ny jobb.

Først da Mansika ringte Manpower i Oslo løsnet det.

— De tok raskt kontakt med meg og kalte meg inn til et møte. De gikk gjennom CV-en min og så gikk det omtrent en uke før de ringte og sa de trodde de hadde funnet drømmejobben til meg.

Hun fikk først en vikarjobb som resepsjonist i et selskap i oljebransjen. I vinter ble det til fast jobb. Ut fra egne erfaringer stiller hun seg positiv til forslaget fra Stefan Heggelund.

— Det høres meget bra ut om Nav kan sende over arbeidsledige til vikarbyråer, sier Mansika.

Mener de er billigere

I bemanningsgiganten Manpower sier HR-direktør Thor Simonsen at et samarbeid med Nav ville vært svært interessant

— Dette er vårt håndverk. Nav har så mange andre utfordringer at det ikke ville være helt rart å tenke at den seriøse delen av bemanningsbransjen kunne gjøre en del av arbeidet mer effektivt, sier Simonsen.

Han tror imidlertid at selskapet ville måtte få en form for betaling eller støtte fra staten for å gjøre jobben, men at det uansett ville blitt et positivt regnestykke for regjeringen.

— Jeg vet ikke hvor mye Nav bruker på sin jobb, men jeg er helt sikker på at vi kan gjøre det til en brøkdel av prisen.

Konserndirektør Nino Vojvodic i Hamilton People har lenge argumentert for at bedrifter som hans kan ta over deler av NAVs oppgaver.

— Nav er ikke flinke nok med å få arbeidsløse ut i jobb. Hos oss tar vi søkere inn til intervju i løpet av noen få dager. Vi jobber raskere enn Nav og snakker timer og dager heller enn måneder, sier Vojvodic.

-  Dette vil spise ressurser

I Nav mener de mulighetene til samarbeid med byråene allerede finnes. En formalisering vil gi mer papirarbeid, tror de.

—  Med den måten vi jobber på i dag vil dette ikke frigjøre, men kanskje heller spise ressurser, sier kunnskapsdirektør Yngvar Åsholt i Nav.

Han mener mulighetene i forslaget fra Heggelund alt finnes - og brukes.

— Jeg tenker det ikke er nødvendig å formalisere det. Det vil være mer papir og mer byråkrati, og det trenger ikke gjøres vanskeligere enn i dag. Mange av dem som er ansatt i vikarbyråene kommer allerede fra Nav, og mange av dem får seg fast arbeid over tid, sier Åsholt.