— Jeg vil ikke krisemaksimere, men alle og enhver kan vel tenke seg hvordan dette kunne ha gått. Det er snakk om en vital del på flyet, sier Birger Andreas Bull, fungerende sjef for luftfartsseksjonen i Statens Havarikommisjon.

22 passasjerer og tre besetningsmedlemmer var på vei til Florø med et Danish Air Transportfly av typen Aerospatiale ATR 42-320 da dramatikken oppsto på formiddagen 31. januar i fjor.

Styrmannen kjente at høyderoret beveget seg litt tyngre enn normalt, men trodde først det skyldtes sterk vind. Da flyet lettet, ble det imidlertid raskt klart at noe var svært galt.

Snudde etter ett minutt Etter bare et minutt i luften måtte kapteinen be om å få snu, og nødlande på Flesland. I rapporten fra Havarikommisjonen står det at styrmannen måtte assistere kapteinen fysisk på spakene, og at det var svært krevende å bevare kontrollen over flyet.

De 22 passasjerene fikk aldri med seg dramatikken i situasjonen, og forlot flyet etter å ha fått beskjed om at nødlandingen skyldtes tekniske problemer.

De tekniske problemene var at to av tre bolter i det høyre høyderoret var løsnet fullstendig. Roret hang etter bare én bolt, og fungerte ikke som det skulle.

— Vi klassifiserer dette som en ulykke, ikke en såkalt hendelse. Det sier noe om hvor alvorlig dette var, sier Bull.

Den midterste bolten ble funnet inne i rorflaten. Den ytre bolten ble funnet på rullebanen på Flesland.

— Den midterste bolten har nok ligget slik en stund. Den ytterste løsnet idet flyet tok av, sier Bull.

Fransk verksted synderen Havarikommisjonens gransking viser at slett jobb fra et fransk flyverksted, Air Littoral Industries, er årsaken til at boltene løsnet. Flyet var inne til omlakkering i 1999 før Danish Air Transport overtok det.

— Boltene ble ikke skrudd fast til mutterne med den kraften som på er påkrevd, forklarer Bull.

Syv år er gått og Air Litteral Industries er konkurs. Derfor ser Havarikommisjonen ingen grunn til å granske ytterligere hva som skjedde i hangaren i Montpellier i 1999.

Til tross for at flyet har vært kontrollert flere ganger etter ulykken, vil kommisjonen ikke laste andre for det som skjedde.

— I åtte-årskontrollen ville dette blitt avdekket, men i kontrollene som har vært på dette flyet siden 1999 har det ikke vært krav om at rorbladet blir skrudd av. Derfor var ikke dette mulig å oppdage, sier Bull.

- Flygerne gjorde det rette

— Kunne flygerne gjort noe annerledes?

— I en ideell verden hadde de sjekket hvorfor det var tungt å styre rorbladet, ikke bare antatt at det var vind. Men de er mennesker, og for styrmannen var det en kjent følelse. Ellers gjorde de alt korrekt, sier Bull.

Jesper Rungholm, administrerende direktør i Danish Air Transport, mener kapteinen gjorde en svært god jobb i situasjonen.

— Dette var absolutt alvorlig. Det verste ville vært om delen hadde løsnet helt og kilt seg fast på et vis, sier direktøren.

Han synes det er rart at verkstedet kunne gjøre en så graverende tabbe.

— Dette var et dyrt verksted som var veldig anerkjent. De gikk konkurs fordi flyselskapet som eide dem ikke klarte seg økonomisk, forklarer Rungholm.

Thomas André Hjelmen