• Er det båten til Island som går der ute? Men jeg skulle jo vært med den! Nei og nei!

Vill i blikket hoppet han ut av bilen og raste rundt på Skoltegrunnskaien, islendingen Emil Ragnarsson. Samtidig ute på Byfjorden ga Smyril Lines «Norrøna» noen ekstra lange støt i fløyten, ettersom det i går var sesongens siste seiling fra Bergen.

På kaien sto Emil, som hadde kjørt 22 timer i strekk fra Stockholm for å rekke båten hjem til Island.

Til Bergen kom han i god tid, men var så trett at han sovnet i fergekøen. Attpåtil i feil fergekø. Og våknet først da «Norrøna» tutet som verst der ute på Byfjorden.

Skrekkslagen tenkte han på at neste ferge fra Bergen til Island går 13. mai — neste år.

Fortvilet

Ikke rart at den unge islendingen med den gamle Jaguaren griper seg fortvilet til hodet, løper bort til de kaipersonalet og bønnfaller om at båten må snu. Men «Norrøna» holder stø kurs for Kvarven

Da han skjønner alvoret, sprinter den han bort på Smyrils kontor i Slottsgaten. Her ble beskjeden etter hvert den samme: Dessverre, skipet kan ikke komme til kai igjen, forsinkelsen vil bli for stor.

— Det viste seg at Emil hadde vært på kaien i god tid, men han hadde plassert seg i feil kø, nemlig i køen av biler som litt senere på ettermiddagen skulle med M/S «Bergen» til Hanstholm i Danmark, forteller Knut Seime, daglig leder i Smyril Line Norge.

— Vi føler med ham, men heldigvis fant vi en løsning. Han ble med M/F «Bergen» til Hanstholm og reiser derfra hjem til Island med «Norrøna» når den kommer dit senere i uken. Dermed vil han være hjemme på Island neste tirsdag, forteller Seime.

Tross alt bedre enn å måtte ha bilen i Bergen til 13. mai neste år, legger vi til.

Blomster og takk

I motsetning til akterutseilte Emil kom 271 andre passasjerer seg av gårde til Lerwick, Torshavn og Island da «Norrøna» la ut på sin aller siste tur fra Bergen i går, etter 19 år i denne sommerruten. På broen før avgang var det blomster og takketaler, og kaptein Henrik Hammer tok imot takkens ord for godt samarbeid, og takket selv for god service fra rederiets kontor, havnevesen og agent.

Når «Norrøna»-sesongen begynner i mai neste år er det en ny «Norrøna» som kommer til Skolten, sist lørdag døpt ved verftet i Lübeck og med sine 36.000 bruttoregistertonn tre ganger så stor som dagens navnesøster.

Og blir det største rutegående passasjerskip på Bergen havn.

— Det nye skipet vil ta 1500 passasjerer, mot dagens 1050 og det vil ta 800 biler mot dagens 300, forteller Knut Seime, også breddfull av informasjon om årets meget gode sesong og forventningene til en liten passasjereksplosjon neste år, med ny båt i luksusklassen og utvidet sesong i begge ender.

Vemodig

— En ypperlig sjøbåt. Vemodig med siste tur fra Bergen, men spennende å vente på nytt skip, sa kaptein Hammer. Han var med på de aller første turene tidlig på 1980-tallet, etter at dagens «Norrøna» ble kjøpt som Østersjø-fergen «Gustav Vasa» og satt inn på The North Atlantic Link.

Dermed var klokken 15 blank og siste trosse kunne kastes og «Norrøna» legge fra kai. Uten Emil Ragnarsson.

FORSOV SEG: Islendingen Emil Ragnarsson forsov seg i fergekøen og opplevde at årets siste bilferge fra Bergen til Island gikk uten ham om bord.
FOTO: TRULS SYNNESTVEDT